Blod "fläck" på ollonet
30.01.2016
Hej!
Jag och min flickvän har varit i ett stadigt förhållande nu i nått år och haft ändå ganska så mycket sex och annan sexuell aktivitet. Men här igår så märkte jag att ja hade som en avlång blod "fläck på ollonet som tar sjukt vid berörning. Nästan som att ett blodkärl eller liknande skulle ha gått sönder.
Finns det något man kan göra åt saken? Och/eller läker det av sig själv? Och kan man ha sex ändå fast man har det, så att det inte går att förvärra det på något sätt? nyfiken

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.02.2016
Hej.
Eftersom huden på ollonet är väldigt känslig så är det inte speciellt konstigt om man får små sår eller bristningar i huden om man har ett aktivt sexliv. Det kan hända att det är ett litet sår, eller ett blodkärl strax under huden som har brustit. Högst antagligen är det alldeles harmlöst och kommer att gå över av sig själv.
Jag tycker att du skall försöka hålla lite koll på stället. Håll det rent och torrt, och vid behov kan du smörja på själva stället med t.ex. Bepanthen salva. Jag tror att såret/blodkärlet kommer att läka av sig själv på några dagar, men om det inte gör det så får du fortsätta hålla koll ett tag till. Om det finns kvar om t.ex. två veckor så kan du kontakta läkare eller tala med din skolhälsovårdare om saken (men jag tror inte att det kommer att behövas.)
Beroende på hur ont du har så kan du ju nog ha sex trots "såret", men det vet du bäst själv. Vid behov kan ni använda glidmedel, som gör att friktionen minskar så att det isåfall inte gör lika ont. se bara till att tvätta dig efter sexet så att huden får ta det lugnt och vila.
Det ordnar sig!
Kram
Tessi