Blödning under förhud, hjälp!
11.08.2017
Hej!
Jag kontaktar er idag då jag är väldigt fundersam över nånting som hänt med min penis. Jag fick blödningar under förhuden samt lite sprickor för ett tag sedan. Jag har inte tänkt på det så mycket förrän på sistånde, detta eftersom vid tiden detta inträffade så sökte jag lite på nätet och hitta mest att det skulle va ofarligt och försvinna efter ett antal dagar. Jag har inte tänkt på det i kanske år eller mer nu, men jag har fortfarande kvar de här precis under ollonet. Jag vet inte vad detta är och börjar faktist bli lite orolig nu!
Det är kanske även värt att tilläga att min förhud är relativt trång. jag har inga problem med att få bak den när penisen är slak, men när jag har stånd blir det lite svårare. Jag kan då precis få bak den, men inte mer än så. Jag onanerar även ungefär 1 gång om dagen. Kan det ha något med detta och göra? Det var relativt länge sedan så jag minns inte om det var någon exakt händelse som orsakade detta.
Ifall det även är nödvändigt skulle jag kunna skicka en bild (privat), om det går.
Tacksam för svar! hest

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.08.2017
Hej.
Känns det som att sprickorna har läkt eller blöder de fortfarande? Eftersom du skriver att du har trång förhud så är det inte svårt att föreställa sig att det kan ha uppkommit små sprickor i samband med att du onanerat t.ex, och precis som du skriver så brukar de läka av sig själv. Men eftersom du skriver att din förhud är trång så blir det extra viktigt att du håller området rent för att det inte skall börja växa bakterier där. Tvätta dig under förhuden med vanligt vatten varje dag. Undvik att använda tvål eftersom det ofta torkar ut huden och kan göra irritationen värre.
Gör sprickorna ont eller ser de irriterade ut? Om de fortfarande blöder så skulle det kanske finnas anledning att kolla upp saken. Det normala är ju att sår läker ganska snabbt. Jag skulle råda dig att använda nån form av glidmedel då du onanerar så att inte friktionen blir för stor, både med tanke på din förhud och såren.
Du skriver att du vid erektion kan dra tillbaka förhuden över ollonet, men inte mer än så. Gör det ont att dra den tillbaka? Om du upplever att förhuden är ett problem så skulled et kanske finnas anledning att besöka en läkare för det. I "lindriga" fall kan läkaren skriva ut en salva som kan påverka förhuden lite, i andra fall kan man göra ett litet ingrepp för att göra förhuden mindre snäv, men i ditt fall låter det som att det kunde lösa sig med salvan. Så var inte rädd för att ta kontakt med en läkare, t.ex. på en ungdomsmottagning. Du kan vara helt säker på att det inte är första gången läkaren svarar på frågor eller tar ställning till en sån sak, läkare talar om intima saker med sina patienter varje dag och det är ingenting att oroa sig över. Det svåraste är antagligen att komma sig för att boka en tid.
Om du oroar dig så tycker jag att du skall boka en läkartid. Så kan läkaren ta sig en titt på sprickorna och kanske fundera över din förhud. Det är absolut ingenting att skämmas över. Mycket bättre att ta tag i saken än att sitta hemma och oroa sig. Kanske det finns en ungdomsmottagning där du bor? I andra fall kan du ringa till vårdcentralen och boka en tid. Oroa dig inte, det löser sig.
Kram
Tessi