Det gör ont och svider när jag kissar.
04.12.2017
Hej jag är 12 år och har ett problem. Det svider och gör när jag kissar, jag har sökt runt lite på internet och det står antingen att det beror på urinvägsinfektion eller en könssjukdom. Men jag är oskuld och har haft det ett bra tag nu, jag vågar inte berätta för mina föräldrar och så vill jag helst inte gå till doktorn för en undersökning, är det möjligt att urinvägsinfektion kan vara så länge eller är det något allvarligt? Tacksam för svar!
Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.12.2017
Hej.
Jag tycker nog att det måste kollas upp vad det är som orsakar svedan och smärtan då du kissar. Om det skulle vara urinvägsinfektion så är det inte bra, utan kan vara rent farligt att bara låta det vara. Eftersom du inte har haft sex så behöver vi inte oroa oss över att det skulle vara en könssjukdom, men sveda och värk är alltid ett tecken på att det är någonting som är på tok, så man måste ta reda på varför.
Jag tycker att du skall börja med att dricka mer än vanligt under några dagar, för att se om det skulle underlätta smärtan om urinvägarna spolas. Du kan också försöka äta mer c-vitamin, eftersom det är surt och därför bra för urinvägarna. Men om det inte blir bättre på ett par dagar, eller om det tväartom skulle bli sämre så är det viktigt att du berättar det för någon, antingen för dina föräldrar eller för din skolsköterska.
Oftast brukar man börja utreda urinvägsinfektion genom ett urinprov. Så det enda du behöver göra är att kissa i en burk och sen kan skolsköterskan eller vårdcentralen kolla upp om det finns bakterier i kisset. Om det skulle vara urinvägsinfektion så behöver du få antibiotika för att det skall försvinna. Om urinvägsinfektioner lämnas obehandlade kan infektionen stiga upp till njurarna och då måste man oftast vårdas på sjukhus. Så det är betydligt lättare om du tar tag i saken genast, före det hinner gå så långt.
Börja med att dricka mycket, och om du inte märker någon förbättring inom två dagar så tar du upp saken med dina föräldrar eller med skolsköterskan. Det skall inte göra ont att kissa - så det är viktigt att ta reda på var felet ligger.
Kram
Tessi