Farligt eller inte?
03.02.2016
Hej!
Jag är 18år och har bruna fläckar på både ollonet och på förhuden! Har haft det sen jag kanske var 14år! Borde jag kolla upp det och isånnafall vart? (Är inte oskuld) Goudn

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.02.2016
Hej.
Jag tror inte att du behöver oroa dig över fläckarna på ollonet och förhuden. Det mest sannolika skulle enligt mig vara att det beror på att pigmentet inte är riktigt jämnt där. I allmänhet är ju huden lite mörkare på penisen och pungen än den är på resten av kroppen, och i all synnerhet i puberteten. Det kan hända att fläckarna kommer att ljusna med tiden - men det kan också hända att de kommer att finnas kvar och det betyder inte att det är fel det heller.
Men om det finns någon risk för att det kan vara en könssjukdom, om fläckarna t.ex. är upphöjda eller kliar/svider/fjällar så tycker jag att du skall kontakta en ungdomsmottagning och åka och visa upp dig. Om du kollar upp din hemkommun/hemstad på nätet så brukar det finnas kontaktuppgifter till närmaste ungdomsmottagning. Besöken dit brukar vara gratis och personalen är van att svara på "pinsamma" frågor.
Så ta en titt till på penisen och gör det som behöver göras :)
Kram
Tessi