Finne på snoppen?!!
09.03.2015
Hej! Jag har en finne på vänstersidan av snoppen ner mot roten. Eller. Jag tror de är är en finne, är det farligt? Är de onormalt att ha finnar på snoppen? Jag har haft sex kan Man säga. Den var runt hålet och nästan inne, fan hjälp mig! Jrjrjr

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.03.2015
Hej!
Nu kommer vår hälsovårdare nästa gång i jobb på onsdag, så hon får kolla mitt svar sedan, men så att du ska slippa oroa dig så mycket kommer här lite allmänt om finnar på snoppen.
Ja, det är vanligt med finnar på snoppen och pungen. Fast egentligen är det oftast antingen tilltäpta talgkörtlar som inflammerats eller hårsäckar som inflammerats - men de ser oftast ut precis som en finne. De får man oftast helt av hormonella skäl, som i ansiktet, men ibland även av dålig hygien eller att man haft onödigt varmt och svettigt mellan benen länge. Kan man, så ska man låta dem vara bara, de läker av sig själv på en vecka eller högst två. Men om de bultar och smärtar så att man tex inte kan sitta, så kan man punktera dem för att försiktigt tynga ut varet. Då ska man ha verkligt rena händer, kanske en steriliserad nål (tex kokt) för att picka hår och sedan badda eller spraya på sårrengörande medel så att det inte ska komma mera bakterier i såret. Blir det riktigt illa kan man fara och visa upp den tex till hvc (då kan man be om en manlig läkare om man vill).
Vissa könssjukdomar kan visa sig som underliga prickar, blåsor eller vårtor. Liknar det inte helt en finne, så ta och kolla upp den för säkerhets skull. Könssjukdomar kan nog smitta även via slemhinnor (de mer rosa och glanisga hudområdena tex i slidan, på ollonet, i munnen osv) eller till och med via hudkontakt. Så även för gnuggsex, smeksex och oralsex behövs nog kondom eller slicklapp.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej! Jag tycker du fick bra svar. Som komplement bara tycker jag nog att du har haft sex men kanske inte samlag, eller hur? :) Tänk på att kondom skyddar mot könssjukdomar. Var rädd om dej och din partner.
Med vänlig hälsning,   Annika          barnmorska - hälsovårdare