Hålla kvar ståndet
10.01.2018
Hej jag har alltid haft problem med att hålla mitt stånd stenhårt. Jag kan liksom få upp set till 100% men sen så kan jag inte hålla det mer en cirka 10sek. Har hört att det kan påverkas av prestationsångest, depprerion osv. Vilket kan vara orsaken men jag vill hålla ståndet stenhårt under hela akten när det väl är dags. Dels så varje gång jag får upp ståndet till 100 så är jag alltid så nära på att komma, är det så för alla killar när man får upp det till max. För jag vill inte liksom att sexet ska vara i 30 SEK bara för att när jag väl började så var jag redan så kåt. Finns det något sätt att få upp det till 100 utan att man är nära på att komma? Eller får jag bara bli av med depression och prestations ångest för att sedan kunna ha ett längre stånd? Har också börjat med knipövningar som kegels och lite jelqning. har hört att det ska göra ståndet längre och hårdare. Behöver eran hjälp Med vänlig hälsning, J Wille
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
10.01.2018
Hejsan,
ett vanligt bekymmer som du har. Då man ännu är ung och i början av sitt sexualliv, så händer sig ofta att man kommer snabbt, och samlagen blir korta. Ibland har inte tillräcklig erektion eller håller inte tillräckligt länge. dessa är saker som oftast ändras ju äldre man blir, och ju mera erfarenhet man får. Du har tid på dig att lära känna din kropp och hur den fungerar. Tryggast kunde vara att öva lite själv med att tillfredställa dig helt själv. Du kan ju då försöka reglera lite sädesuttömningen med att då du börjar känna tt du är nära, håll då en liten paus, och fortsätt sedan. 100% erektion har man ej alltid, som du själv nämner så påverkas detta lätt av yttre faktorer så som stress, nervositet hälsotillstånd. Om man då har haft problem tidigare, brukar detta kunna stressa ännu mera till följande gång. Då funderar man och oroar sig hur det skall gå nästa gång. Redan tanken av det kan försvåra dig att nå full erektion.
Att träna bäckenbottenövningar dagligen, är alltid superbra att göra, men om jelqning tror jag nog att man inte har så mycket hjälp. Man tror ju att det ökar storleken på penis och hjälper till att hålla erektionen, men jag tycker du skall fokusera dig på annat. Jelqning är inte mera pålitligt än olika vacuum som man tror sig öka storleken.
Men, det som du kan skaffa, om du vill, är en mjuk penisring, som du kan sätta runt penisroten då du har erektion, den hjälper till att blodet ej så lätt slipper rinna bort från svällkroppen, och då håller erektionen längre. Å andra sidan berättar du ju, att du får sädesuttömningen så fort du har full erektion, så det kan hända att det hjäpler eller ej, det är att testa bara.
Mjuka penisringas finns att köpas på sexaffärer men även på apotek, man kan beställa via internät på tex yliopistonapteekki.fi.
Jag kopplar med en bra länk åt dig här från Sverige, där hittar du mera information om tidig sädesutlösning.
https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/urologi/patientinformation/sexuella-dysfunktioner/for-tidig-utlosning--prematur-ejakulation/
MVH, Kristiina