Hård knöl under förhuden
19.04.2018
Hej, jag har under en vecka haft en hård knöl som sitter på insidan av förhuden under ollonet. Det ser ut som en finne och den känns när jag får stånd. Är det något man ska avvakta med eller på nåt sätt söka upp?
Tacksam för svar!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.04.2018
Hej!
Det är mycket möjligt att det bara rör sig om en stockad eller inflammerad talgkörtel (i princip detsamma som en pormask eller finne). De kan kännas som hårda knölar just på penis eftersom man inte har något underhudsfett där, de sjunker liksom inte in i fettvävnaden och känns därför mera än vanliga finnar. Så högst troligen är det inget att oroa sig för.
Har du haft sex så kan det eventuellt röra sig om en liten könsvårta, alltså kondylom (rekommenderar inte att googla på engelska, för då kan du inte sova inatt), så följ med lite och se om den växer eller det kommer fler. Om det gör det, så behöver du uppsöka läkare, ungdomsmottagning, könspoliklinik eller liknande. Men det är ändå mest troligt att det är en förstorad talgkörtel (förstorad tex pga att dess öppning är stockad, som en pormask, eller att den är inflammerad, att det kommit in bakterier i den).
Kram, Liselott