Hårda testiklar
20.08.2017
Hej!
För cirka en månad sen så vaknade jag och hade ont i min vänstra testikel. Fick först panik och trodde att jag hade fått pungvred. Men så fort jag ställde mig upp så försvann smärtan och har inte haft ont sedan dess.
ungefär efter det så har jag inbillat mig att mina testiklar är mycket hårdare än vad de borde vara. Och efter ett par google-sökningar har gjort så att jag fått panik över att ha cancer. Jag vet inte hur hårda mina testiklar har varit innan så därför kan jag inte säga huruvida de är hårdare än vanligt eller inte. Vid vissa tillfällen är de hårdare och ibland är de mjukare och typ "normala". Är detta normalt? Jag har inga knölar eller något sådant på mina testiklar utan båda är ungefär lika hårda överallt.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.08.2017
Hej.
Jag tycker att du skall uppsöka en läkare för att bli undersökt. Det kan vara helt normalt, men det kan också vara någonting som kräver bahndling. Jag tror dock inte att du behöver oroa dig över cancer.
Antingen kan du besöka din skolhälsovårdare och försöka boka en tid till skolläkaren, eller också kan du ringa till hvc och boka en läkartid. Jag förstår att det kan kännas pinsamt att ringa och tala om en så privat sak, men du kan vara helt säker på att det inte är första gången läkaren svarar på frågor om denna sak och hen är alldeles professionell och kommer inte att tycka att det är vare sig konstigt eller pinsamt. Det är bättre att man kollar upp en sak (fast det kan kännas jobbigt att boka tid) än att man går omkring och oroar sig och i värsta fall förvärrar saken genom att inte uppsöka hjälp.
Då du ringer och bokar en tid så kan du säga exakt som det är, att du först hade ont, men att du efter det tycker att dina testiklar känns lite annorlunda. Ring och boka en tid nu genast, så är saken ur världen sen.
Kram
Tessi