Hjälp med förhuden
23.10.2017
Hej, jag är en 16 kille som har problem att hålla kvar ståndet när förhuden är nerdragen. Jag har mycket förhud som täcker hela snoppen som slak som stånd. Därför så utsätts inte mitt ollon för mer friktion en bara när jag duschar och drar ner den och ibland när jag runkar. Jag har inget problem med att peta på mitt ollon det är mer när jag ska ”greppa”tag i det som det känns små obehagligt och jag tappar ståndet. Vad ska jag göra? Tycker ni att jag ska fortsätta att utsätta det för mer friktion eller bara fortsätta som jag gör med att dra ner det i duschen och hoppas att känsligheten blir mindre? Har duschat med förhuden nerdragen i cirka 2 veckor nu och det sticker lika mycket som det gjorde i början. Jag behöver alla tips jag kan få.... Med vänlig hälsning, W WJ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.10.2017
Hej.
Jag tycker att du skall boka tid till en läkare för att diskutera saken. Jag förstår att det kan kännas känsligt att tala med en läkare om en så pass privat sak, men jag tror ändå att en läkare skulle vara bäst på att ta allting i beaktande. Antingen kan du boka tid till en urolog på en privat mottagning eller till en vanlig allmänläkare vid vårdcentralen eller en ungdomsmottagning.
Läkare svarar på frågor om penisar och förhud alla dagar och det är ingenting konstigt alls för dem.
Hoppas att du vågar be om hjälp.
Kram
Tessi