Hur ska man raka?
24.07.2017
Hej! Jag är 13 år och fick mitt första mörka pubishår för 4 månader sedan. Jag vill raka för att håren är ca 8 Cm långa och har börja locka sig. Jag undrar hur man ska raka. Jag har läst att man ska använda krämer osv, men kan man inte bara ta farsans raklödder?? Och ska man raka medhårs eller mothårs? Och en till fråga: jag har fått massa hår mellan Röven och pungen och det är jätteäckligt tycker jag. Ska man raka det håret mellan röven och pungen eller ska man göra någon Annan metod? För det är en ojämn yta och det är lätt att skära sig.
:/ Förvirrad afrikan

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.07.2017
Hej förvirrade afrikan!
Vet du, vi har två jättebra sidor om det här med att raka av kroppsbehåring. Dels en allmänt om olika metoder, riktad till både tjejer och killar (även om det oftare kanske är tjejerna som rakar armhålorna och bikinilinjen), den hittar du här. Och dels en om intimrakning, alltså könshåret. Den hittar du här. De kanske var lite svåra att hitta bland våra ca 600 infosidor. Där hittar du hursomhelst svar på allt du behöver veta om det här.
Men ett litet ps ändå: minns att då man rakar, så tenderar hårväxten att bli både grövre och mörkare - det stämmer på skäggväxt också - så där du inte vill "uppmuntra" att det ska växa mera så kan du antingen bara klippa det lite kortare med en sax eller så vaxa, sockra eller epillera. Och DET kanske inte är det mest smärtfria eller problemfria på den mycket känsliga, rynkiga och tunna huden mellan benen.
Hälsar Liselott