Ingen sexlust, dåligt stånd, morgonstånd?
08.05.2017
Hejsan!
Jag vill börja med att säga att jag tappat min sexlust och överlag intresse för sex. Självklart finns tankebanorna att man vill ligga med allt man ser kvar men känner dock ingen lust för det längre. När jag väl har sex har jag inte den animaliska upphetsningen utan tankar som "varför ligger jag ens, känns så onödigt", dyker upp. Självklart tänker ni att det är tankarna som vandrar fast det är så på grund av att jag ej känner attraktion eller upphetsning, roten till problemet är därför min sexlust.
I samband med sexlusten får jag förmodligen svagare erektioner på grund av att man helt enkelt inte känner sig lika upphetsad. Vilket i mina ögon är förståeligt, problemet löser sig när man får tillbaka sin sexlust med andra ord.
Dock har vi en till aspekt, morgonstånd, där jag tidigare läst att testosteronet påverkar om du får stånd när du sover, alltså morgonstånd medan dopamin påverkar ståndet när du är vaken. Alltså allt mer den vanliga porrimpotensen. Grejen är att jag säkert lider av porrimpotens vilket jag nu arbetar emot, men jag har heller aldrig vad jag kan minnas haft morgonstånd. Jag tog ett testosterone test för att kolla mina värden och allt var bra enligt min läkare, så varför har jag ej morgonstånd?
Mvh, wtf. wtf

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.05.2017
Hej.
Det finns några saker jag tänker då jag läser din fråga. Dels att det låter som att du har ganska höga förväntningar på dig själv och din egen upphetsning/kåthet, och dels att det låter som att du har tänkt väldigt mycket på dethär och vet mycket om hur det fungerar.
Du skriver att du har besökt en läkare och tagit blodprov, och det är ju en bra sak att dina värden var bra. Då vet vi ju att det iaf inte har att göra med din testosteronnivå.
Du nämner att du tror att du lider av porrimpotens. Jag utgår alltså ifrån att du åtminstone tidigare har konsumerat en del porr. Om du själv tror att det kan ha blivit för mycket av det så gör du säkert rätt i att begränsa hur mycket du tittar på porr. Risken om man ser mycket på porr är att man vänjer sig vid att hjärnan skall få mycket visuell stimulans, och då kan det hända att man blir lite avtrubbad.
Vi funderar först på morgonståndet. Att man har morgonstånd kan ha att göra med att man drömmer upphetsande saker, men det behöver inte automatiskt vara så. Att man får stånd i sömnen hänger oftast ihop med REM-fasen av sömnen, d.v.s. den fas då du drömmer. Det är alltså inte alltid drömmar med sexuellt innehåll utan kan vara vilken dröm som helst - det är själva REM-fasen som triggar erektionen. Det att man sedan vaknar med stånd handlar oftast om att man råkar vakna just då man befinner sig i drömfasen. Så det att du inte har stånd då du vaknar behöver inte betyda att du inte skulle ha det under natten medan du sover. Det kan ju helt enkelt vara så att du inte längre befinner dig i REM-fasen då du vaknar och därför märker du inte ditt stånd.
De svagare erektionerna hänger antagligen ihop med din minskade sexlust, precis som du beskriver.
Sen är det inte alltid så lätt att veta varför sexlusten minskar. Man skall komma ihåg att sexlusten inte är en konstant linje som håller sig på samma nivå hela tiden, utan den varierar väldigt mycket, ibland p.g.a. stress eller nedstämdhet, eller bara för att man helt enkelt inte är speciellt tänd på någon just då. Jag tycker att du skall försöka ta det lugnt.
Idag, då vi ser sex så gott som överallt och hela tiden och porr är väldigt lättillgängligt så får man lätt uppfattningen om att alla friska människor skall gå omkring och vara sugna hela tiden, men som sagt så varierar det väldigt mycket från en period till en annan utan att det behöver betyda att någonting är fel.
Man talar kanske oftare om kvinnors brist på sexuellt intresse, därför att det kanske delvis är lättare för kvinnor att medge att de inte alltid har lust. Det hänger ihop med vårt samhälles bild av en "riktig man" idag att han alltid skall vara kåt, medan det inte alls behöver vara sant. Man måste inte vara vrålkåt hela tiden, du kan fortfarande definiera dig som man även om du inte är det.
Det är inte alltid så lätt att förstå sig på lust. Om du vet i ett förhållande så skulle min nästa fråga vara om det är din partner du är ointresserad av eller sex i allmänhet. Min andra fråga skulle vara om, och isåfall varför du upplever att det är ett problem? Du är ung - det skulle vara osannolikt att ditt ointresse kommer att vara livet ut. Vi människor utvecklas helt enkelt, kanske det är någonting annat än bara sex du prioriterar just nu?
Jag tycker att du skall försöka acceptera dig själv just nu. Du är inte så himla sugen. Det är ingen katastrof. Det kommer högst sannolikt att komma tillbaka, med tiden eller med rätt person. Det sexuella ointresset kan kanske vara en följd av att sex idag har blivit en konsumtionsvara, att det känns oviktigt vem man ligger med bara man ligger. Kanske du borde vänta på att träffa nån som verkligen fångar ditt intresse.
För många personer som upplever att det är ett problem att de inte känner sexuellt intresse så uppmanas de ändå att tänka mycket på sex och fantisera, men inte att titta på porr. Just därför att fatasierna och bilderna skall komma från dig själv. Du kan också testa att lyssna på (eller läsa) böcker som är upphetsande. Det finns ganska mycket av dem och i ditt fall kan jag tänka mig att de skulle fungera som ett bra substitut till porren, de skulle ge dig sinnesbilderna men du måste använda din egen hjärna för att bearbeta dem. Du kan få tips genom att googla "erotiska böcker" och sedan ladda ner någonting till din telefon. Kanske det skulle sätta igång tankeverksamheten igen, men även om det inte känns aktuellt så tycker jag inte att du skall oroa dig. Tillåt dig själv att ta det lite lugnt. Det betyder inte att det alltid kommer att vara så.
Kram
Tessi