Känsligt ollon. Jobbigt
15.11.2015
Hej!
Jag har ett stort problem med mitt känsliga ollon och har haft det länge. Jag har inte för trång förhud utan det är helt enkelt så att ollonet är känsligt bara.
Jag undrar om jag skulle kunna använda såndär bedövningsspray som man använder vid samlag, men istället bedöva mitt ollon och tex röra
Det och gnida på det när jag har bedövat det. På så sätt skulle det ju bli mindre känsligt, om jag kunde härda ut det utan att känna av det. Vad tycker nu? Har nu några andra ideer åt
Mej? Fille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.11.2015
Hej.
Det är faktiskt inte alls någon lätt fråga att svara på. Ofta är det precis som du skriver, att ollonet är jättekänsligt och att det har samband med trång förhud, men alltid behöver det inte vara så. Jag antar att ditt ollon alltid har varit känsligt? Om det plötsligt blir det så får man misstänka att det är huden som är irriterad eller liknande, t.ex. p.g.a. en infektion, och då måste man ju sköta om det. Men jag antar nu att du menar att ditt ollon alltid har varit jättekänsligt.
Jag tror att det som på sikt kan hjälpa dig är att göra ollonet mindre känsligt genom att gradvis vänja det vid beröring. Jag tror inte att du skall mixtra med bedövningsspray eftersom jag inte är säker på att det är bra att använda det så ofta, och hur det i långa loppet skulle påverka känsligheten i ollonet. Jag föreslår att du skulle börja med att dra förhuden helt tillbaka och duscha med ollonet "bart". Du får nog ge det tid, eftersom det sannolikt inte är någonting som löser sig i en handvändning utan kommer att ta månader.
Då du har vant dig vid att duscha med ollonet bart kan du försöka att beröra ollonet, först väldigt försiktigt och med tiden mer beslutsamt. Använd alltid glidmedel eller olja för att det inte skall vara så smärtsamt. Det är ju inte meningen att det skall göra direkt ont. Du kan också försöka att gå omkring med ollonet bart inne i kalsongerna då du är hemma. Med tiden kommer ollonet att bli mindre känsligt, men som sagt vet jag inte om någon quick fix, utan man får vara beredd på att det tar tid.
Givetvis kan du också tala med en läkare om det känns som att du inte "gör några framsteg". Det kan hända att en urolog skulle ha något bra förslag på metoder som skulle gå snabbare.
Hoppas att det löser sig!
Kram
Tessi