Aldrig fått stånd
23.03.2015
Hej!
Jag har ett problem och hoppas jag kan få något svar på detta.. Jag har aldrig fått stånd, vad är det för fel? Vad kan jag göra? Finns det någon orsak till det eller är det normalt? Jag kan inte ta upp frågan med någon känner jag. killeN

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.03.2015
Hej!
Hälsovårdaren-barnmorskan Annika kommer i jobb imorgon fredag och svarar på din fråga då.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej killeN! Fint att du har Decibel att skriva till när du känner att du inte har någon du kan prata med det här om. :) Jag ska hjälpa dej så gott jag kan trots att du berättar ganska lite. Jag skulle gärna ha velat veta hur din pubertetsutveckling i övrigt är. Är den normal eller lite fördröjd? Är du i övrigt frisk? Jag är inte helt 100% på om du menar att du aldrig har fått stånd eller om du menar att du aldrig har fått utlösning. Därför länkar jag lite åt dej till våra infosidor här.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dej så långt. Du behöver nog fara och visa upp dej och prata med någon. Jättebra skulle det vara om du fick hjälp av en förälder/storasyskon/moffa eller någon annan anhörig. Kan du prata med skolhälsovårdaren eller skolläkaren? De är vana med pubertetsfrågor och kan prata finkänsligt. Eller skulle det kännas bättre med en "okänd hvc-läkare"? Vid tidsbokningen behöver du inte exakt säga vad det är för problem utan du kan vagt nämna om underlivsbesvär och önska till en manlig läkare. Alla läkare är vana att möta frågor som har pinsam grund hos patienterna. De är supervana med att patienten känner sig obekväm och gör nog sitt bästa för att göra situationen hanterbar för dej. Du behöver nog kontrollera upp det här - det kan behöva kollas upp hormoner och liknande på dej och det är bättre att det blir gjort nu i normal pubertetsålder än senare.
Så skrapa ihop lite mod och börja på för att utreda orsaken - ett litet steg i taget så känns det lättare för dej.
Lycka till!      Med vänlig hälsning,   Annika    barnmorska - hälsovårdare