Balanitis
02.12.2022
Angående förra frågan. Kan jag ha ett normalt sexliv med balanit, eller vad ska jag göra? Kan jag få oralt sex och kan jag ha sex utan kondom? S.s

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.12.2022
Hej,
Jag föreslår att du har sex endast med kondom tills du inte längre har symtom från din balanit. Om det är så att du fortsättningsvis har problem till följd av svampinfektionen så kan den i vissa fall överföras till partnern och då kan det uppstå en trist cykel av att man smittar varandra fram och tillbaka. Om du har en stadigvarande partner så finns det anledning att kolla upp huruvida hen har haft några besvär som kan bero på svampinfektion och då blir en behandling aktuell även för hen. Trots att svampinfektion inte är en könssjukdom så kan den alltså överföras via samlag. Om din balanit är "aktiv" så skulle jag rekommendera kondom även vid oralsex, men inte för svampinfektionen utan mer för att det antagligen är trevligare för din partner. Men det är förstås bara du själv som vet hur situationen är just nu.
Använd alltså kondom vid sex, sköt din hygien och tveka inte att kontakta din läkare pånytt om du har frågor.
Tessi