Erektion
24.07.2014
Hej.
Under ett tillfälle några veckor sedan, skulle jag ha haft sex första gången. Allt verkade okej, men när jag skulle föra in den märkte jag att den inte var tillräckligt hård. Jag hade stånd, men det var inte ett fullt stånd och den var inte så hård den borde vara.
Jag har tänkt mycket på det här, och jag är inte säker på om det är på grund av "porrskada" eller depression eller prestationsångest osv. Jag kände / känner mig i allmänhet bekväm angående sex, men jag har också märkt att jag den senaste månaden har haft svårt att "få upp den" så som jag vill när jag vill. Det kan vara svårt att få upp den utan att röra den och så vidare.
Jag tycker jag är lite för ung för att ha såna här problem.. förr kunde jag få stånd hur lätt som helst, men det känns som att det plötsligt ändrades.
Har ni några tips om sex positioner för att hålla blod cirkulationen till penisen bra och hur jag ska få en bättre sex lust? Tack på förhand.

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
28.07.2014
Hej!
Ofta om snoppen "strejkar" när man är tillsammans med någon är det frågan om prestationsångest eller nervositet. Även om du säger att du känner dig bekväm angående sex, så är det mycket vanligt att man ändå i bakhuvudet grubblar på om det kommer att lyckas, vad hon kommer att tycka om en etc. Den sexuella upphetsningen ligger i hjärnan, inte på något visst ställe på kroppen. Så om du i situationen varit osäker, nervös osv har det mycket troligt visat sig genom att snoppen inte varit tillräckligt hårt. Kom ihåg att fastän sexet inte lyckades första gången, är det inget att grubbla massor över eller skämmas för. Det är bara att prova igen och göra det i en situation där ni får vara lugna och där ni kan vara avslappnade.
Det är också möjligt att hjärnan "låser sig" i liknande situationer - om ståndet inte varit lika hårt på sistone, kan det också hända att du i situationen omedvetet börjat grubbla på om det kommer att hända igen. Då kan det hända att rädslan för att det ska hända blir så stor att det faktiskt händer i verkligheten. Det blir på ett sätt en ond cirkel som orsakas av hjärnan och tankarna, inte snoppen.
Det är också möjligt att stress, deppighet, ilska, trötthet, irritation osv kan påverka sexlusten. Så om du haft en lite tuffare period, inte riktigt varit på topp eller stressat över något, kan det bra vara orsaken till att din sexlust inte är som "förr".
Problem med ståndet kan också ha att göra med sättet man onanerar på. Nuförtiden är det allt vanligare att runka medan man ser på porr. I början brukar killarna då bli jättekåta och hårda, men med tiden tar det kanske lite längre och lite längre för att det ska hända. Onanin och porren kan bli lite som ett beroende - mera som en vana, något man gör för att man ska somna tex, inte för att man känner sig kåt och verkligen vill onanera, utan för att man "måste" göra det. Du nämner själv att du tänkt om det kunde vara en "porrskada", så kanske det här är något som kunde stämma på dig?
Det är också möjligt att man "överanstränger" sin sexlust. Om du onanerar väldigt ofta och dessutom alltid på samma sätt, kan det bli tråkigt i längden. Vilket kroppen nog känner av och visar det tex genom att snoppen inte blir lika hård som förr.
Botemedlet för de fyra sistnämnda orsakerna är helt enkelt att ta en paus. Ta en paus med runkandet, gärna i flera veckor och se efter hur det känns då. Runka åtminstone inte bara för att det är en vana, utan gör det för att du faktiskt är riktigt, riktigt kåt! Spara det tills du verkligen, verkligen VILL! Och prova på nya saker också när du gör det, variera, använd fantasin för att hitta nya grejer som känns bra.
Några tips på positioner som skulle öka blodcirkulationen finns nog inte, det är nog vanligt att man måste stimulera snoppen genom beröring så att blodet kan strömma bättre och ståndet på samma gång blir hårdare. Och som sagt så beror det nog på hjärnan och tankarna om ståndet hålls hårt tillräckligt länge, inte på positionen.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna