Förhuden
14.11.2013
Hej! Jag har undrr några månaders tid varit väldigt orolig för att jag har något fel med förhuden. Kan man dra den för långt? Känns som jag kan dra den längre än det skall gå. Jag undrar också över det vita som kommer på ollonet. Ska man tvätta bort det genast? känns som jag får det varenda dag... Nybörjare

Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.11.2013
Hej!
Ursäkta att du fått vänta på svar - här är rusning nu med över 200 frågor på 2½ vecka. Men nu ska du få svar:
Hmmm, svårt att säga. Men troligen är det inget fel på din förhud och troligen är det inte "för mycket" hud. Se, troligen växer du ännu och har antingen just kommit in i eller är mitt i puberteten. Det kan därför vara att din snopp inte alls växt färdigt ännu och rätt som det är kommer den att "växa in i" sin förhud, på samma sätt som man kanske växer in i byxor som var för långa när man köpte dem. De olika kroppsdelarna kan växa i lite olika takt och dessutom göra "tillväxtspurtar", så ha lite tålamod du bara. För vissa killar växer snoppen ända upp i 20-årsåldern.
Det är lite svårt att veta med sådana här grejor när man inte har andra att jämföra med - kanske din förhud faktiskt är helt normal, men du kanske bara sett omskurna snoppar på porrsidor och liknande? Men om förhuden inte stör när du ska pissa eller onanera, så är det inget att bekymra sig om - och absolut inget att få komplex för! Om den fortfarande känns för stor när du är färdigväxt, så kan det nog åtgärdas med ett litet medicinskt ingrepp.
Den vita geggan som kommer mellan ollonet och förhuden kallas smegma och är kroppens naturliga smörjmedel. Tjejer har det också mellan blygdläpparna, men vissa människor har lite mer (så att det bildas vita klumpar) och vissa mindre. Det här smörjmedlet är dels till för att hålla den känsliga och tunna huden smidig, dels skydda mot friktion mellan hudlagren, dels hålla slemhinnorna fuktiga och dels innehåller smegman bakteriedödande medel och är kroppens sätt att försvara sig mot skräp, smuts, bobbor osv. I princip ska man inte tvätta bort smegman alltför noggrant, eftersom den är hudens naturliga skydd - och man ska ALDRIG tvätta under förhuden med tvål! Tvålen tvättar dels bort alldeles för mycket av det naturliga skyddet och då måste ju kroppen jobba i dubbel fart för att återställa balansen och producera dubbelt så mycket smegma och dels torkar tvål ut huden så att kroppen måste producera ännu mera skydd, alltså smegma. En gång om dagen med bara varmt vatten räcker. Men helst faktiskt en gång om dagen eller varannan dag, för stannar smegman för länge mellan förhuden och snoppen kan den börja lukta illa och i värsta fall börjar det klia, svida eller bli infekterat.
Hoppas du blev klokare av det här! Fråga mera bara!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lina