Kliande pung
05.04.2014
Mitt underliv, undersidan av penisskaftet och kliar ibland det gör det också det i ljumskarna. Vad beror detta på? Huden i de kliande områdenena är vitaktig.

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
09.04.2014
Hej!
Det är lite svårt att säga utan att se, men vi har några förslag på vad det kunde vara.
Det första vi kommer att tänka på är svampinfektion. Det är en form av jästsvampbakterie som finns hos de flesta på huden, i ändtarmen och alltså ibland i underlivet hos kvinnor. Kanske om du tex haft sex med en tjej men använt kondom, och hon just då haft lite svampinfektion på gång, så kan du ha smittats. Fast svampinfektion är egentligen ingen könssjukdom, sexuellt överförbar sjukdom, utan 4 av 5 kvinnor har det någon gång under livet helt obereoende av sex. Visst kan den "aktiveras" av sex, men då kanske för att en tjej haft sex utan att vara tillräckligt kåt, så att slemhinnorna (den rosa och glansiga huden i underlivet) varit för torra, "skrubbats" och därför blivit mottagliga för infektionen. Killar kan nog få svampinfektion "av sig själva" och man vet inte alltid varför.
Men som tur är finns det receptfri medicin på apoteket, tex Canesten. Eller så kan du pröva ett par gamla huskurer. Eftersom det är samma jästsvamp som kan finnas i munnen på bebisar som ännu ammar (kallas då "torsk") så kunde du ta till husmorsknepet att tvätta med vanligt mineralvatten typ Vischy. (Småbarn matar man också med lingon eller havtorn när de har torsk, men det kanske du inte vill gnugga skrevet med ;). Ett annat knep som tjejer brukar använda är att smörja in underlivet med något surt innehållande mjölksyrebakterier, typ surmjölk eller naturell yoghurt. Jästsvampbakterierna tycker inte om surt, plus att mjölksyrebakterierna hjälper tjejernas naturliga försvarsbakterieflora i underlivet att motarbeta jästsvampen.
Har du haft sex kan det såklart också vara frågan om en könssjukdom. Flera av dem kliar, men vet inte riktigt vilken som skulle passa in på just vita fläckar... har du haft någon form av oskyddat sex (även oralsex eller analsex) så lönar det sig absolut att du går och kollar upp dig till kommunens preventivrådgivning/familjeplanering. Mera troligt då att du helt enkelt bara har torr hud, kanske för att du tvättar med tvål eller för ofta (man ska inte tvätta snoppen och skrevet mer än en gång om dagen och då bara med vanligt vatten, speciellt inte ollonet och under förhuden), har för tighta boxers och jeans så att huden inte kan andas... Rakar du underlivet är svaret självklart: det kliar för att underliv inte tycker om att bli rakade. Könshåret finns där av en massa smarta anledningar (läs tex blogginlägget där de räknas upp eller faktasidan om hårborttagning från underlivet), både för killar och för tjejer, och för killarna är följande andledning viktigast: utan könshår så är det som om man skulle ha stängt av luftkonditioneringen i kalsongen. Testiklarna behöver ha det en grad kallare än i resten av kroppen för att spermieproduktionen ska kunna funka som den ska. Tar man bort könshåret kan det bli för varmt och det kan alltså göra att man inte längre är lika fertil.
Pigmentförändringar är inte heller omöjligt som förklaring, fast då kanske i samband med vanlig torr hy som gör att det kliar. Alla har vi pigmentfläckar lite här och där, men just på penis och pung är de oftast synligare än normalt, eftersom huden är så tunn och känslig och det inte finns något underhudsfett där. Helt ofarligt och eventuellt får de lite färg av sig själva såsmåningom. Kolla tex här under rubriken pigment http://www.umo.se/Kroppen/Killars-underliv/
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna (på basen av barnmorskans/sexualrådgivarens tidigare svar på liknande frågor)