knöl på snoppen
02.11.2014
Nu har jag haft den här knölen I ett halv år hjälp snälla den sitter nästan exakt under ollonet och den sitter på ett blod kärl och finns bara när jag har stånd snälla hjälp jag är riktigt orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören vid Nuortenelämä.fi svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.11.2014
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej
Tack för din fråga. Du skrev att du har knöl närä ollonet och du är orolig vad det är.
Eftersom du är orlig för knölen som du har på snoppen rekommenderar jag att du skulle fråga om den och visa den till en sakkunnig, som läkare, sjukskötare eller hälsovårdare. Antagligen är det ingenting farligt. Det kan vara fråga om vanliga talgkötlar som syns och käns mera på snoppen (specielt när du har stånd) eftersom man inte har något underhudsfett där.
Hälsar Mika - Ungdomsliv.fi
Här sätter jag också vår hälsovårdare Tessis svar på en liknande fråga:
Hej.
De flesta knölar som man får på penisen är helt normala, och de du beskriver kan vara t.ex. talgkörtlar, inflammerade hårsäckar eller vanliga finnar. Man skall dock försöka unvika att klämma på dem eftersom huden är väldigt ömtålig och små sår lätt blir inflammerade.
Nu vet jag ju inte om dina "knölar" har brustit av sig själva eller om du har klämt på dem? Men en grundregel brukar vara att knölarna på penisen inte skall göra ont. Så ifall knölarna har brustit av sig själv, om de har innehållit mycket var (d.v.s. mer än en vanlig finne) eller om de gör ont efteråt så tycker jag att du skall gå och visa upp dem.
Du skriver inte om du är oskuld eller inte. Om det finns risk för någon könssjukdom så är det alltid bra att gå och visa upp knölarna (speciellt om de gör ont.) Så eftersom du nu är den enda som vet hur just dina knölar ser ut så tycker jag att du skall fundera på att gå och visa upp dem för en läkare eller på en ungdomsmottagning, Det kan kännas pinsamt att gå till läkaren för en sån sak, men det är precis lika viktigt att visa upp knölar som varar och gör ont på penisen, som om de satt på handen eller benet.
Ta mod till dig och boka en tid!
Tessi