Knöl/fett remsa på penis
24.10.2014
Hej för cirka 1-2 månadersedan upptäckte jag en liten knöl remsa när jag skulle onanera, den är smal, hård och ganksa lång. Den sitter 3 cm under ollonet på vänstra sidan av skaftet och svänger upp till vänster sida av ollonet. Jag är väldigt orolig. Kan det vara av för mycket onani?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Teknikexperten Jonny svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
31.10.2014
Hejsan, vi har skickat vidare din fråga till en av våra experter, svaret kommer här under.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej.
Jag har svårt att svara på vad knölen/remsan kan vara, men jag misstänker att det är ett blodkärl som du känner. Känns "knölen" även i slakt tillstånd eller bara då du har stånd? Men vad "knölen" än beror på så kan jag nästan lova att den inte beror på för mycket onani.
Jag tycker att du skall följa med situationen. Om du får ont i penisen eller om "knölen" på något annat sätt förändras (t.ex.  blir större) så kan du uppsöka en läkare eller ungdomsmottagningen. Men jag tror som sagt att knölen är alldeles harmlös och ingenting att bekymra sig över.
Hälsningar
Tessi
Hej!
Det låter som en fettknöl eller talgkörtel och är i såna fall inget att oroa sig för så länge det inte gör ont eller är i vägen. För att inte behöva oroa sig i onödan kan det ändå löna sig att prata med en hälsovårdare t.ex. skolhälsovårdare, de har haft många andra med liknande problem och det är absolut inget att skämmas för!
H. Jonny