Massa talgkötlar
26.11.2014
Hej har en massa talgkötlar på penisen och några är ca 3mm i diameter och typ nån vit sörja innarför, nära ollonet.
Kan man få bort dessa ?
Gå till ungdomsmottagningen?
Vill helst inte att jag ska berätta för mina föräldrar.
Har många gånger avstått att få ha sex pga det här problemet för jag är rädd att man ska bli hånad... filip

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.11.2014
Hej.
Det känns ju lite hemskt om du har avstått från att ha sex p.g.a. talgkörtlarna med tanke på at de är helt normala. ALLA har talgkörtlar på penisen. Säkert finns det variation i hur stora de kan vara, men de skall finnas där och du skall inte försöka få bort dem på något sätt. Om du försöker klämma på dem och få ut talgen som finns inuti ("den vita sörjan") så finns det en stor risk att de blir inflammerade och det är både besvärligt och onödigt.
Talgkörtlarna är alltså inget "fel", utan de skall finnas där, och om en sexualpartner skulle håna dig för dem (vilket jag verkligen inte tror att skulle hända) så beror det nog på att sexualpartnern inte vet hur en penis brukar se ut. Sluta bekymra dig.
Kramar
Tessi