Penis
19.10.2015
Hej, för några dagar hade jag oskyddat sex med en tjej. efter det fick jag sjukt i ollonsträngen och min förhud samt ollon började flagna, inte vanligtvis men ex. efter att jag runkat så flagnar det hud och strängen kan ta sjukt. detta problem har jag även havet förut och vet ej vad det beror på. öven efter samlaget jag hade för några dagar sedan så började min förhud se konstig ut, när penisen är slak så såg det ut som att en klämma skulle ha varit runt änden av förhuden vilket irriterade när man drog tillbaka förhuden, det reagerade med vatten och sved. som om förhuden i änden skulle ha krympt och börjat klämma på längst fram. hoppas ni förstår vad jag menar och jag uppsattas svar :) orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.10.2015
Hej,
Det låter som om du har balanit eller svampinfektion. Balanit innebär ett irritationstillstånd i huden vid förhud och ollon. Det kan bero på att man tvättat sig för mycket, eller för att man tvättat penisen med tvål. Försök att tvätta penisen endast med vatten 1gång/dag och se om det gör någon skillnad.
Det andra alternativet skulle vara svampinfektion, vilket är lite ovanligare hos killar men det händer. Ofta smittar det från ens partner (trots att det inte är någon regelrätt könssjukdom) Det går att behandla med salva som du får köpa receptfritt på apoteket, t.ex. Canesten. Du kan smörja ollonet och förhuden med salvan 2ggr/dag i en veckas tid så tror jag att problemen ger med sig.
Om det ändå inte skulle lösa sig så tycker jag att du skall ta kontakt med en läkare som får undersöka dig. Om du har haft oskyddat sex redan tidigare så kan man inte utesluta att det skulle röra sig om en könssjukdom och isåfall borde det utredas och behandlas.
Men en sak i taget, det ordnar sig! Börja med att tvätta och hämta salva från apoteket.
Kram
Tessi