röda prickar under förhuden
02.06.2014
Hej! Hade oskyddat sex med en tjej häromdagen, idag har jag röda prickar precis nedanför ollonet, de kliar inte och svider inte. Är det en könssjukdom? Flickan påstår att hon inte har några könssjukdomar.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.06.2014
Hej!
Är prickarna försvunna nu? i så fall var det säkert antingen att du "överansträngde" huden på snoppen lite (om nu hade ivrigt eller länge sex, ifall hon inte var så väldigt våt så att det blev mycket friktion, ifall du var "ovan"), så att små blodkärl sprack lite - som en fritsa ungefär - eller så kanske du råkade tvätta lite väl ivrigt i duschen efter det. Man kan få röda små prickar på ollonet om man duschat för mycket/för ofta/med tvål. Hursomhelst borde båda delarna gå över av sig själv på någon eller några dagar.
Har prickarna inte gått bort eller om de blivit värre, så kan du nog ha fått någon smitta. De allra flesta könssjukdomar visar sig dock inte alls så tidigt som redan dagen efter, utan brukar ta åtminstone några dagar innan de "bryter ut" - vissa kan till och med visa symptom först upp till ett år efter att man smittats. Och långt ifrån alla som bär på något har några som helst symptom, så långt ifrån alla vet faktiskt om att de bär på någon smitta och kan smitta vidare. Men om tjejen vet att hon inte ens kan ha smittats med något, så är det säkert de där vanliga röda prickarna av överansträngning eller övertvättning som vi nämnde som du hade.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av sexrådgivarnas tidigare svar på liknande frågor)