Sex och analsex
24.11.2023
Hej! Jag undrar hur jag ska säga till min flickvän att jag skulle vilja att hon testar att slicka/stimulera min anal med hennes fingrar eller mun eftersom att jag har hört att vissa män verkligen gillar det och det får dem att komma.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.11.2023
Hej,
Att ta upp sina sexuella fantasier eller önskemål med sin partner kan vara känsligt eftersom det är ett område som för de flesta är väldigt privat och man är väldigt sårbar för den andras inställning. Det värsta man kan föreställa sig är kanske att den andra skall reagera med att tycka att någonting är äckligt eller fult och då skulle man antagligen känna sig både generad och sårad. Ass-play (rimming eller att fingra någon i analen) är inte avvikande eller ovanligt på något sätt så det är inte ett konstigt önskemål från din sida men jag förstår att det ändå kan kännas svårt att ta upp eftersom det kan vara ganska känsligt.
Jag vet inte hur ert sexliv ser ut och hur er kommunikation kring sex fungerar. Om ni har en öppen kommunikation där det känns som att ni kan säga vad ni vill ha och den andra är respektfull så behöver det inte vara så svårt. Det innebär ju inte nödvändigtvis att man alltid vill samma saker men man kan i allafall lyssna på den andra och fundera på saken. Det värsta svaret man då kan få är kanske "nej, det vill jag inte" . Så om er kommunikation fungerar bra så kanske du bara kan fråga henne ganska rakt ut, eller fråga vad hon tänker om saken. Om ni t.ex. brukar titta på porr tillsammans så kan du kanske välja en film där de gör det för att föra saken på tal.
En liten uppfattning om vad hon har för inställning till rimming (oral stimulering av anus) eller att fingra analen är om hon själv tycker om det. Är det någonting du har gjort på henne eller som hon njuter av? Om hon själv är öppen för det så är det antagligen mer sannolikt att hon skulle vara öppen för att göra det även till dig. Givetvis fungerar det ju inte alltid så  (t.ex. inte nära på alla killar som vill ge analsex är mottaliga för att ta emot analsex). Men om hon själv uppfattar området kring anus som en erogen zon så har hon antagligen större förståelse för att det även är så för dig. Du skall ändå komma ihåg att alla "nya" former av sex och kanske i all synnerhet sådant som innefattar ass-play är sådant som man måste fråga om innan man gör det eftersom det är någonting som människor kan ha starka åsikter om.
Om du upplever att er kommunikation kring sex kunde förbättras så är det aldrig för sent för det. Du kan börja med att fråga henne vad hon tycker om, eller hur någonting känns  (antingen medan ni har sex eller i något annat sammanhang). Huvudsaken skulle vara att man skapar ett sätt att tala där man får säga högt vad man njuter av och vad man vill ha. Men det innebär också att man måste respektera det den andra säger, så man har aldrig rätt att avsiktligt få någon att känna sig dum för att de berättat - och man har inte heller rätt att tjata eller pressa någon till att göra någonting de inte vill. Du kan själv bidra till att skapa en bättre kommunikation kring sex genom att berätta vad du njuter av (t.ex. "det är skönt då du...", "jag vill..."  eller "jag fantiserar om att du skall..." )
Om du frågar henne om det är någonting hon vill göra på dig och hon svarar att hon inte vet så får du avvakta och låta henne fundera över saken, medan om svaret är "nej" så är det någonting du måste acceptera. Det är möjligt att det kan ändra med tiden men aldrig genom att tjata eller pressa eftersom det är en form av sexuellt våld och därför ett brott.
Om svaret är "ja - det gör vi!" så får du helt enkelt visa henne hur hon skall göra och så får ni testa er fram.
Lycka till!
Tessi