Smak
24.07.2014
Hej jag har en fråga om min sperma, hur mycket ska det komma och varför smakar den som den gör, min är typ salt o lite besk på samma gång. Kan man ändra smaken på den på nått sätt? Per

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
28.07.2014
Hej Per!
Det finns inga mått på hur mycket sperma det ska komma, det varierar från person till person. Sådär allmänt brukar man säga att det kommer ca 3-5 ml sperma (vilket motsvarar ungefär en tesked) när killen får utlösning. Mängden kan variera lite också beroende på när man senast fått utlösning men också på hur upphetsad man är eller hur länge man varit det.
Smaken på sperman varierar mycket från person till person, men vanligen är smaken ändå något salt. Lite beror smaken också på hur länge sedan det var killen hade utlösning sist, på hur "koncentrerad" smaken blir.
Man kan nog ändra på smaken till en del genom sin kost, det sägs nämligen att det nog påverkar smaken vad killen ätit dagarna före. Bl.a. sägs det att mjölkprodukter, kött och choklad skulle göra smaken "dåligare" och att bl.a. citrusfrukter, äppeljuice och godis skulle göra smaken sötare. Också vitlök sägs påverka smaken. Hur mycket de egentligen påverkar smaken är ändå svårt att säga.
Men för övrigt lönar det sig inte att grubbla för mycket på hur det eventuellt smakar eller inte smakar. Om du inte har smärtor i snoppen eller om sperman inte direkt smakar illa eller har konstig färg är allt nog som det ska.
Ha det bra!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna