Steril?
11.07.2023
Hej jag är en pojke på 14 år och när jag runkar då kommer det inge spermier. Jag har annars inte kommit in i puberteten ännu. Är jag steril? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.07.2023
Hej,
Du behöver inte oroa dig. Det är inte ovanligt att man inte har fått utlösning ännu i din ålder, och speciellt med tanke på att du skriver att du inte ännu har upptäckt tecken på att du skulle vara i puberteten så kan du nog slappna av och försöka ha tålamod. Som du säkert har hört så är det väldigt individuellt i vilken takt men utvecklas och det behöver inte betyda att någonting är fel fast man inte utveckas i samma takt som sina vänner. Om man har en låg kroppsvikt eller om man tränar mycket är det också vanligt att puberteten inträder senare än för andra.
Det finns egentligen ingenting du kan göra för att påskynda pubertetsutvecklingen annat än att se till att du äter, sover och rör på dig lagom mycket och att du undviker sådant som är skadligt för din utveckling, t.ex. tobak, snus och alkohol.
För att ge ett svar på din fråga om huruvida du är steril eller inte så kan du för tillfället inte föröka dig eftersom din spermaproduktion inte ännu har kommit igång, men det betyder inte att den aldrig kommer att göra det eller att du skulle vara steril som vuxen.
Kram,
Tessi