svullen penis
20.12.2023
Har fått någon slags svullnad på min penis. Tror det beror på att ett blodkärl har blivit skadat.
Ligger jag ner så försvinner svullnaden nästan helt och det sväller up mycket efter en erection. ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.12.2023
Hej,
På basen av det du skriver så kan det röra sig om Lymphocele. Överallt i kroppen har vi kanaler där lymfvätska rör sig (lite på samma sätt som blodcirkulationen.) Ibland kan ett lymfkärl bli "stockat" och då kan det uppstå den typen av svullnad som du beskriver. Det är oftast helt harmlöst och brukar gå över av sig själv. Kännetecknande för lymphocele är just att svullnaden på penisen syns igen efter att man t.ex. har haft sex eller masturberat. I de flesta fall så kommer lymfkärlet att öppnas igen efter en tid och efter det försvinner problemet. Det du kan göra för att försöka påskynda saken är att lätt massera stället där svullnaden. Så länge du inte har ont, det inte finns ett synligt sår eller det läcker vätska ur svullnaden så är det ingen fara.
Det enda du behöver göra i nuläget är att följa med, och att försöka massera varsamt. Men om problemet kvarstår ännu om t.ex. en månad så skall du kontakta en läkare som kan ta ställning till om någonting behöver göras åt det. Och givetvis skall du kontakta läkare redan tidigare om det uppstår smärta eller irritation.
Kram,
Tessi