utlösning 2
14.01.2014
Hej tack för svaret! Men jag funderar att kan man vänta med det tills man ska på hälsokontroll i skolan? Har just fyllt 16 o man har väl hälsokontroll varje år!? Och snoppen har ju inte hunnit så långt i utvecklingen så jag fnderar om förhuden blir "större" lättare att få ner när snoppen har kommit en längre bit i utvecklingen? q

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
15.01.2014
Hej q!
Vi tycker att du kan gå och fråga när ni kommer att ha hälsokontroll och ifall det är länge dit, vore det kanske bäst för dig att boka tid till läkaren själv. Visst, det kan hända att din snopp inte växt färdigt än och att det nog ordnar sig av sig själv så småningom, men å andra sidan kan det hända att de inte gör det, så det är nog bäst att du kollar upp det. Det kan ju hända att du oroar dig i onödan, så det är bra att få på klart hur det egentligen står till.
Snoppen och förhuden kan utvecklas och ändras ändå till 20-års åldern och i vissa fall kan förhuden bli lösare med tiden. Du kan också försiktigt försöka strecha den genom att dra förhuden bakåt - använd bassalva eller hudolja för intimområdet som lubrikation. OBS! dra inte förhuden bakåt "med våld" - strechingen får absolut inte ta ont!
Men gå nu och kolla med skolhälsovårdaren om när ni har kontroll och beroende på svaret kanske ta kontakt med läkaren.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott på basen av barnmorskornas tidigare svar om trång förhud.