växer?
09.04.2014
Hej. Jag har just fyllt 16 och har lite hår runt snoppen och på pungen men snoppen är cirka 4 cm utan erektion och med cirka 7cm! Har lite hår under armarna men har int kommit genom puberteten! Jag runkar varannan dag för att få den sköna känslan jag blir våt och en genomskinlig vätska rinner över snoppen när jag får den fina känslan dock kommer väldigt lite spermier eller inget alls! Är det vanligt fastän jag är 16 eller är jag väldigt sen? Och vid erektion får jag inte heller ner förhuden över ollonet är det normalt när penisen inte växt färdigt? Hur länge tar det innan penisen blir manlig storlek? Har cirka 10 centimeter kvar att växa som på längden själva jag men börjar penisen växa till sig då eller? De säger ju att förhuden blir lite mörkare när den har växt färdigt och min har fått en mörk sträng på "baksidan" av den och kommer hela förhuden bli så mörk senare? Kommer det att börja komma mera spermier senare när jag har kommit igebom puberteten? Och varför är jag så sen!? Är normalviktig och en lång person! spermien

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.04.2014
Hej spermien!
Precis som med allt annat så utvecklas vi alla inte bara i olika takt utan de olika "delarna" av puberteten sker i olika ornding, i "knyckar" och helt enligt de gener man fötts med. Puberteten är inget man kan skynda på - fast man kan nog försena den tex genom att råsupa varje helg, röka eller svälta sig själv (typ ätströning). J*vlas man med kroppen medan den växer genom att tex regelbundet bli stupfull (alkohol är ett gift som kroppen måste jobba hårt för att få bort), så får inte kroppen växa ifred och saker och ting kan bli mindre än vad moder natur hade tänkt ut åt en. Kort sagt lite som en planta som man vattnar med gift nu som då.
Hos olika killar kommer alltså olika utvecklingsspurtar i olika ordning och vid olika tidpunkter. Vissa är senare, vissa tidigare, precis som att vissa tjejer kan få mens när de är 9 år medan andra får först vid 16 helt naturligt. Därför kan man inte heller förutspå när och hur din snopp kommer att växa eller ens hur mycket. Men vi kan trösta med att många killars snoppar slutar växa först vid 20-årsåldern, så det är troligt att din skjuter iväg på längden ännu. 95% av alla karlar har en snopp som är mellan 9 och 19 centimeter vid stånd. Men sedan ser de också alla olika ut, så det där med att förhuden blir mörkare är rätt så individuellt när och om och hur det sker.
Detsamma gäller när man börjar kunna få utlösning. Inte heller något man kan påverka, den delen av kroppens utveckling blir inte snabbare klar tex för att man onanerar (men man kan inte heller "förstöra" något genom att onanera, så runka på du bara). Men det som många killar fått om bakfoten totalt är hur sperma egentligen ser ut. För de har sett på hur porrstjärnor sprutar deciliter efter deciliter (men det är bara äggvita i lite mjök som de sprutar med en pump så att det inte syns för kameran - eller så klipper de ihop film av flera utlösningar). För det första är en vanlig utlösning 1-2 teskedar i mängd, alltså typ en fläck på lakanet. För det andra har inte alla killar vitaktig sperma utan den kan vara svagt gul, simmigt genomskinlig och olika mycket rinnande. Inte heller behöver alla spruta så att de kan skjuta prick med utlösningen, för en del mera rinner det än pumpas ut med fart. Före själva utlösningen så brukar det också komma en eller ett par genomskinliga droppar vätska för att rensa röret (sperman kommer från testiklarna genom samma rör som urinen) och fungera som glidmedel för ollonet, så att det blir vått på ollonet är helt normalt. Kom bara ihåg inför framtiden att de där dropparna innehåller tusentals spermier som också kan göra en tjej gravid om de kommer in i hennes slida. Därför funkar inte avbrutet samlag, alltså att man drar ut snoppen ut hennes slida innan man får utlösning. För det tredje är spermierna inne i sperman osynliga och kan bara ses med mikroskåp. En vanlig sperma-sats innehåller miljoner spermier och fastän hur mycket sex/självsex man än har så kan de aldrig ta slut, för det tar inte många minuter för testiklarna att skapa nya.
Sedan angående förhuden. Det är lite knepigt om du inte kan dra ner den över hela ollonet, det kan bli problem sedan när du vill ha sex. Den kan eventuellt vidga sig medan du växer och lite kan man försöka hjälpa till genom att försiiiiiktigt töja på den och massera den med babyolja eller liknande på fingrarna. Men om den ger dig problem, tex när du onanerar, så är det lätt fixat hos en allmänläkare. Under lokalbedövning snittar de bara upp den en smula, så att när det lilla såret läker så gör ärret att förhuden är vidare och går att dra ner. Om du tycker att din förhud ger dig besvär eller smärta, så är det bara att säga till åt skolhälsovårdaren så fixar hon tid åt dig till tex hvc. Själva ingreppet tar som sagt bara några minuter och syns inte sedan när det har läkt och sådant här görs på massor av pojkar varje år i varje kommun.
Vill du, så kan du samtidigt diskutera din pubertet med dem. Det är alltså inte ovanligt eller onormalt att inte ha gått igenom hela ännu vid 16-års ålder, men det kan löna sig att följa med den. De kan också hjälpa till med konstgjorda hormoner om det skulle behövas.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av sexualrådgivarnas tidigare svar på liknande frågor)