Kliande underliv
04.08.2017
Hej! Märkte igår att det kliade på penisen.. Det är väldigt rött i ändan på förhuden och ollonet är rött och kliar.. Kan man smörja med hydrokortison? Snälla svara snabbt! Har inte haft sex eller något sexuellt med någon häller Tuu

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.08.2017
Hej.
Jag tror inte att hydrocortison är rätt för just detta ändamål, främst för att vi inte vet vad som orsakar klådan och hydrocortisonet då i värsta fall kan göra tillståndet värre.
Börja med att tvätta med alldeles vanligt vatten några gånger om dagen. Eftersom du inte har haft sex så är det ju sannolikt inte frågan om en könssjukdom, så då återstår egentligen bara "vanlig" Balanit (infektion av förhuden) eller svampinfektion. Använd absolut inte tvål eftersom tvål torkar ut huden och lätt gör den mer irriterad. Eftersom klådan är jobbig på basen av det du skriver så föreslår jag att du besöker apoteket och köper en salva som heter Canesten. Du kan köpa den utan recept och den hjälper om det skulle vara svampinfektion som orsakar klådan.
Balanit/svampinfektion är inte ett tecken på att du har gjort någonting fel utan det kan hända vem som helst i alla åldrar. Balanit är vanligare om man har för trång förhud, men sist och slutligen handlar det alltså om att "fel" sorts bakterier har börjat växa under förhuden, t.ex. jästsvampsbakterier. Testa med salvan i några dagar. Om du inte tycker att det hjälper eller om symtomen blir värre så tycker jag att du skall ringa till hvc och boka en läkartid.
Det ordnar sig nog.
Kram
Tessi