Knöl på på penis
18.06.2016
Jag har nu i en månads tid haft en knöl på undersidan av min penis som kommer är 1cm, hård och under huden.
Jag känner inte av den men när jag blir hård så kommer den fram mera. har läst om att det ömmar om den om det är en inflamation eller dylikt.
Borde jag gå och kolla den? Vart vänder jag mig? JanBanan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.06.2016
Hej,
Jag är ganska säker på att knölen är en tilltäppt/inflammerad talgkörtel eller hårsäck. Talgkörtlarna finns ju på hela penisskaftet och ibland blir de av en eller annan anledning tilltäppta och då kan det fortsätta samlas talg inuti dem som inte kommer ut. Ibland blir de då inflammerade, men ibland läker det ut av sig själv så att knölen helt enkelt försvinner av sig själv och utan att du behöver göra någonting.
Jag förstår att det kan kännas skrämmande då man plötsligt får en knöl på penisen, men i de allra flesta fall försvinner de av sig själv. Så mitt råd i första hand är att bara följa med och undvika att klämma eller peta på knölen. Håll huden ren och torr och avvakta ett tag.
Om knölen fortfarande skulle finnas kvar om t.ex. 14 dagar, eller om den börjar göra om/blir röd redan tidigare så kan du kontakta en ungdomsmottagning på din hemort och gå och visa upp knölen. Men det låter alltså helt vanligt, och är antagligen alldeles ofarligt.
Bara att chilla och följa med läget.
Kram
Tessi