Kukstorlek
29.08.2016
Hej! Har haft en del komplex över min penis, fram och tillbaka. Alla tjejer jag varit med har sagt att min kuk är stor men jag litar inte på det för det känns som om de gör det för att vara snälla. Jag vet att det tyder på dålig självkänsla men ibland kommer ändå komplexen. Som ni ser i min egna beskrivning är den inte under medel på någon av delarna men ändå kommer komplexen speciellt när alla säger sig ha större än det, vilket jag vet är skitsnack för att folk är komplexfyllda men ändå påverkas jag av det.
Mitt problem är att komplexen kommer då och då men också att jag inte alltid når min fulla erektion. Jag har slutat runka och kolla på porr för att det ligger bakom mina problem vilket gjort att jag fått bättre erektioner men når fortfarande inte alltid min fulla potential vilket är frustrerande.
kueas

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.09.2016
Hej.
Jag tror att det är precis som du skriver själv, att det är din självkänsla som är låg - inte din penis som är för liten. Det du kan försöka fråga dig själv är hur stor den borde vara för att du skall vara nöjd och uppleva att den är tillräckligt stor? Att ha en stor penis är dock inte ett självändamål (om man inte är porrskådis) eftersom det inte betyder någonting alls, förutom just det att penisen är stor. En stor penis garanterar alltså inte att killen är bra i sängen eller att killens partners skulle njuta mer. Det handlar alltid om hur man använder den - inte om hur många centimeter den är.
Du har säkert gjort rätt som har slutat konsumera porr, eftersom överdriven konsumtion kan leda till de problem du upplever. Dels kan man bli lite avtrubbad, dels fylls huvudet av ideal som saknar verklighetsförankring. Du kan ju fråga dig själv varifrån du tror att du har fått idén att penisar skall vara så stora för att "duga"?
Det är ju ganska självklart att killar säger att de har större penisar än de egentligen har - eftersom många tänker precis som du, att ju större desto bättre. Om man frågar av killar och tjejer vad de tror att är medeltalet för penisstorlek så brukar killar i allmänhet svara att det är lite högre än vad tjejerna svarar. Och dels kan det bero på att de drar till med lite större siffror om sin egen storlek än vad som egentligen är sant - eller också handlar det om att många killar tror att "alla andra har större".
Men lita på mig då jag säger att det inte är nån skillnad hur stor din penis är om du saknar påhittighet, fantasi och känslighet. Eftersom det är DET som gör en till en bra älskare. Personerna du ligger med bedömer ju så att säga hela din prestation, inte bara penisen. Och just nu fäster du alldeles för stor uppmärksamhet vid dig själv. Tänk över vilken sorts älskare du är, om största delen av din uppmärksamhet riktas mot din egen penis och inte mot din partner?
Det spelar ingen roll för din partner om du inte "når ditt fulla potential" varje gång, om du i övrigt är hänsynsfull och ser din partner. Så försök att fokusera på det istället. Det är garanterat viktigare för din partner att du är närvarande när ni har sex än det exakta måttet på din penis. Om om det inte skulle vara så, om det absolut viktigaste för din partner är det exakta cm-måttet på din penis och att du hålls stenhård hela tiden - så tycker jag att du skall dumpa den partnern eftersom hen helt tydligt inte är mogen att ha sex.
Du är fantastisk som du är, lita på det!
Kram
Tessi