Lågt testosteron
19.06.2017
Jag är orolig att jag har testosteron brist, jag har väldigt små pungkulor, 3cm lång och 1.5cm bred och jag är 19 år. Har hår på kroppen osv men jag går t.ex väldigt lätt upp i vikt vilket man gör när man har låg testosteron. Dessutom har jag låg sexlust och får nästan sldrig fullt stånd. Har dessutom sldrig under hela mitt liv haft morgonstånd. Är orolig nu att jag missat en bättre utveckling på min penis, att vara mer maskulin, eventuellt bli längre, få käkben osv.
Värt att nämna är att jag väger 115kg just nu vilket innebär att jag är överviktig och har massa extra fett vilket påverkar testosteronet för att det blir mer östrogen i blodet. Men vägde 84kg när jag var 16-17 och då hade jag ändå små bollar. Fast trots att jag vägde 84 och var ganska muskulös så hade jag svårt att behålla musklerna.
Är verkligen orolig och detta tär på mig, känner mig deprimerad osv. Jag ska besöka en doktor men vill veta hur vi skall gå tillväga, finns det möjlighet att jag fortfarande kan utvecklas mer trots min ålder?
Nenske

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.06.2017
Hej,
Du skriver att du skall besöka en läkare, och jag tycker att det är en god idé. Hen kan lägga remiss till olika blodprov åt dig och då kan ni kolla upp hur det ligger till med din testosteronnivå. En anna sak som kanske skulle löna sig att kolla upp är sina sköldkörtelhormoner om det inte redan har gjorts.
Jag kan omöjligt svara på huruvida du ännu kommer att utvecklas om testosteronbehandling inleds, men flera av de symtom du beskriver (minskad sexlust, tendens att lätt gå upp i vikt, nedstämdhet) passar även ihop med underproduktion av sköldkörtelhormon. Men efterson symtomen är ganska allmänna så kan det också röra sig om problem som uppstår t.ex. vid depression. Så det bästa skulle nog vara om du skrev ner alla dina frågor och ställde dem till läkaren. Kom ihåg att vara helt ärlig och verkligen berätta allt, då har läkaren större möjligheter att kartlägga hela din situation.
Kram
Tessi