Luktar illa
24.09.2014
Hej! Det är så att min penis luktar illa och det gör så att kläderna börjar lukta illa också. Vet inte om det är urinet som luktar eller något annat men lukten kommer från snoppen. Vet inte om någon annan har känt lukten men jag känner den i alla fall. Vad kan det vara som orsakar lukten? För nu mittiallt så har lukten kommit tillbaka den var borta i flera månader men nu har det börjat lukta igen. Fast jag dushar så kommer lukten tillbaks nästan med detsamma. Jag har inte haft sex så det kan inte vara någon könssjukdom. Kan det bero på något man äter eller dricker?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.09.2014
Hej.
Det kan finnas olika anledningar till att penisen börjar lukta illa. Det vanligaste anledningen är att penisen behöver tvättas, att det har blivit kvar sperma eller smegma under förhuden och bakterierna förökar sig så att det börjar lukta. Man skall tvätta sig i underlivet dagligen, men undvika att använda tvål, och även undvika att tvätta sig för ofta, en gång/dag räcker.
En annan anledning kan vara vad man ätit eller druckit. Vissa naturläkemedel eller vitaminer, strakt kryddad mat o.s.v. kan göra att man börjar lukta annorlunda. Försök att fundera över vad du har ätit på senaste tiden och om du har ändrat på dina kostvanor.
En tredje anledning till att penisen luktar är ifall du fått någon infektion. Det behöver alltså inte röra sig om en könssjukdom (eftersom du skriver att den risken inte finns) men det finns andra infektioner man kan drabbas av. Isåfall är det bra att besöka en läkare.
Så mitt råd till dig skulle vara att du tvättar dig regelbundet, en gång om dagen och funderar över om du har ätit annorlunda på något sätt under den senaste tiden? Har du börjat röka eller snusa? Försök följa med situationen och se om dina matvanor verkar spela någon roll. Om du trots dessa metoder inte blir klokare på vad lukten beror på så tycker jag att du skall boka tid till en läkare som kan ta ställning till problemet och vid behov skriva ut någon medicin.
Sköt om dig.
Tessi