Mäta penis. (Hjälp)
13.09.2016
Hej! Jag undrar vad det korrekta sättet är att mäta en penis längd. Från ovansidan blir min större än underifrån. Alla säger att det ska mätas från ovansida. Hur gjorde dom tex i den stora undersökningen där medeltalet blev 13 cm? Ska man trycka den in i blygdbenet eller inte?
Sen undrar jag också om omkretsen. Var in på rfsus sida och kollade på passande kondomer. Enligt dom är penisar som är 13 cm omkrets och över inom de största. Min omkrets är ungefär 13 och har alltid trott det är medel men det är tydligen stort? Peter

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.09.2016
Hej.
det finns olika sätt att mäta penisen. Enligt vissa metoder mäter man från blygdbenet och enligt andra metoder mäter man från penisroten. Jag är inte säker på att man använder sig av samma metod i alla undersökningar och tror därmed inte att det finns "ett enda rätt sätt". Personligen tycker jag inte alls att man behöver mäta sin penis. (Det säger ingenting om hur den används.)
Jag tycker att det är ganska trist att så många killar har gått på hela grejen om att det automatiskt skulle vara bättre att ha en större penis än en mindre. I en "forskning" jag läste visades ett diagram över hur de olika storlekarna fördelade sig procentuellt, och om killen hade uppgett att hans penis var större än medeltalet fick han svaret "good", medan om han hade uppgett en siffra mindre än medeltalet var svaret "warning, below average" - som om det skulle betyda att penisen på något sätt skulle vara bristfällig om den inte var lika stor? Jag skall åter en gång påminna om att en slida i genomsnitt är ca 8cm djup, och att känseln främst sitter kring slidöppningen - inte inuti slidan, det är således mindre viktigt om man är utrustad med 11 cm eller 16 cm eftersom känseln faktiskt inte är specifik på insidan. Och har man analsex så är det snarare bekvämare om killen inte är så stor utan åt mindre hållet.
Det enda sammanhang där jag kan tänka mig att det faktiskt skulle ha någon betydelse hur eller att man mäter sin penis är om du vill beställa "skräddarsydda" kondomer, och då finns det ganska exakta guider på dessa sidor för hur du skall göra. Men i övrigt tycker jag att killar skall sluta fokusera på måttet och iställe tänka på hur de använder sina cm.
Kram
Tessi