Ollon sår flagnar
13.08.2016
Vaknade upp med ett sår häromdagen. Första dagen så var de rött och sved när de nudda kalsongerna. Sedan när jag hade fotbollsträning så blev det lite värre och det flagna bort lite skinn från ollonet (det nya skinnet blev rött). Blev orolig och avbröt träningen. Har inga symptom för något. Poängtera att jag är omskuren också så jag har ingen förhud som skyddar. Har haft sexuellt umgänge med två olika tjejer det senaste året. Har haft kontakt med båda och de har kollat upp sig och de säger att de är helt friska. Nu dag 4 så läker såret sakta och jag använder en kräm som heter inotyol. Som sagt det läker sakta och jag ser att nytt skin börjar komma upp sålänge jag inget rör det. Vid sidan av såren så är det vitt runt, som när man flagnar på ryggen och skinnet har dragits bort. Vad ska jag göra?
Mvh, orolig kille. Coolish

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.08.2016
Hej.
Jag kan tänka mig att det säkert inverkar på situationen att du är omskuren, eftersom du precis som du skriver inte har någon förhud som skyddar. Förhuden sköter ju även om smörjningen och att fuktigheten hålls i balans - medan en omskuren penis lättare blir torr. Fördelen är dock att du lättare ser hur läget är och att det inte finns några otäcka överraskningar som ligger och gömmer sig i några hudveck nånstans.
Det jag tänker då jag läser det du skriver är om du eventuellt kunde ha svampinfektion. Det är ju inte någon egentlig könssjukdom, men hos killar kan det ge de symtom som du beskriver - nämligen torrt och irriterat ollon och hud som flagnar. Du kan testa att köpa en salva som heter Canesten på apoteket (jag tror att det står vaginalsalva på tuben, men det är bara för att det oftare drabbar kvinnor). Det brukar märkas en klar förbättring på bara ett par dagar om det är det som är problemet.
Du skall givetvis se till att hålla penisen ren, och tvätta den med vatten varje dag. Men undvik att använda tvål eftersom det torkar ut huden.
Jag tycker att du skall testa med Canesten salvan, men om du inte märker av någon förbättring inom några dagar så kan du kontakta en ungdomsmottagning. Säkert skulle det vara bra om du kollade upp även dig för könssjukdomar - även om tjejerna säger att de har kollat upp sig så har du ju faktiskt ett eget ansvar också, så om du vet att du har haft oskyddat sex så räcker det som orsak till att du skall gå och testa dig.
Sköt om dig, och kom ihåg att använda kondom vid tillfälliga förbindelser!
Kram
Tessi