Onani och penila papler?
08.01.2018
Hej
Har två frågor som jag gärna skulle vilja få svar på..
Första är om man kan ta skada av att onanera för mycket? Typ att man tappar känseln i kuken, förstör svällkropparna eller något?
Andra frågan är om penila papler. Jag har själv penila papler runt ollonkanten sedan tonåren och det jag undrar är om man kan få fler sådana här penila papler knottror även fast man är 20+? Tycker det ser oerhört ofräscht ut och skulle vilja ta bort dessa knottror, så jag har kollat lite kring borttagning med laser. Men kan man tappa känsel eller något om man gör denna behandling? fråga

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.01.2018
Hej!
På din första fråga så är svaret nej, man kan inte direkt skada något i penis av att onanera mycket. Visserligen kan du säkert bli rätt öm i huden om du onanerar mycket, kanske lite öm i själva snoppen om du håller i för hårt. Det ska inte göra ont att onanera, så börjar huden ta stryk ska du vara snällare med den och smörja med tex Bepanthen. Men du kan inte bli utan sperma, eftersom den produceras enligt åtgången och du kan inte få cancer eller några direkta sjukdomar av att onanera. Du kan inte heller förstöra svällkropparna eller direkt tappa den fysiska känseln i den. Snoppen håller nog!
Angåendet ordet "för" mycket: där handlar det nog mer om hur mycket som är för mycket för ditt liv. Tex om du väljer bort saker för att du hellre far hem och onanerar, så att onanerandet riktigt börjar bli ett hinder i ditt liv, så betyder onanin nog för mycket för dig och man kan fråga sig om du är beroende. Se, där finns en liten risk med att onanera ofta, att man dels blir beroende av njutningskicken det ger, men dels också att man behöver hårdare och oftare kickar för att känna samma njutning som förr. Det här kan hända tex om man tittar på mycket porr medan man onanerar, då kan man behöva mer och hårdare porr för att uppnå samma kåthet och samma känsla under orgasmerna som förr. Man blir liksom bedövad och i princip kan det kännas då som att man är är mindre känslig, men även har svårare att bli upphetsad och får svårare att få eller behålla ståndet. PIED kallas det när det blir sjukligt, Porn-Induced Erectile Dysfunction. I västa fall klarar man inte att ha sex med en annan människa till slut. Men en några veckors avhållsamhet brukar kunna nollställa problemet.
Angående dina penila papler, så är det såklart vanligt att man har dem, de hör till. Men visst kan man uppleva att de blir för många eller för stora eller på fel plats och det kan eventuellt åtgärdas med ett litet kirurgiskt ingrepp, tex med laser. Det lönar sig säkert att visa upp din snopp för en läkare, som kan avgöra om de behöver eller kan åtgärdas på något vis. Åtminstone kanske du får mer ro av att konsultera en läkare om dem.
Kram, Liselott