Röda prickar på ollon och förhud
07.08.2016
Hej! Jag och min tjej hade oskyddat sex (endast en liten stund i början sedan satte vi på kondom) för första gången ungefär 3-4 veckor tillbaka och sen dess har vi gjort det nån gång då och då, alltså oskyddat sex i början en liten stund, men efter sexet så fick jag röda små prickar på ollon och förhud som inte kliade eller irriterade på något vis och detta var endast direkt efter sexet, sedan försvann dom efter ett tag, men nu hade vi det en lite längre stund för ungefär 4-5 dagar sedan, alltså oskyddat sex, och nu har jag haft röda prickar på ollon och förhud som kliat till och från mer och mindre och nu efter några dagar har det blivit större röda prickar men kliat mindre, nästan ingenting.
Vad kan det vara? Könssjukdom? Vad ska jag göra för att det ska försvinna?
/ jadetvardede Jadetvardede
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
10.08.2016
Hejsan på dej!
Prickar som du beskriver skulle kunna vara svampinfektion. Den kan du ha fått av din flickvän, eller så kan det ha varit irritation av kondomen, åtminståne första gången. Svampinfektionen är ingen könssjukdom och inte farlig i sig, men väldigt besvärlig med sina kliande besvär, ibland även små nippor. Har hon haft klåda eller tjocka flytningar på sistone? Killarna brukar ej alltid få smittan, och har ej alltid heller symtom av det. Men, du kan ju testa med att köpa Canesten-salva från apoteket utan recept, smörja huden med den 2-3 ggr / dag i en veckas tid. Ingen samlag under den tiden. Försvinner prickarna, vad det frågan om svamp. Försvinner de ej, så bör du gå och visa upp dig till en läkare. Medan du använder salvan, kunde hon ta och köpa en Diflucan-tbl mot svamp, utan recept även denna, tabletten tar man via munnen, den kan bara kvinnor använda. Eller alternativt köper ni tillsammans en Canesten Combi-förpackning, som innehåller vagitorier, dvs små kapslar som man för i slidan + salvan, hon använder vagitorierna och du använder salvan.
Men viktigaste av allt är att komma ihåg att aldrig ha oskyddat sex, inte ens i början, enbart om man är till 150% säker på att det inte finns ngn risk för könssjukdomar, eller om det inte är farligt om man blir gravid. I små "fördroppar" som nästan alltid kommer, i vilket skede som hälst under samlag, finns det miljoner spermier som gör det möjligt att bli gravid. Gravid kan man bli precis när som helst, även under pågående mensblödning.
Mvh, Kristiina
barnmorska, sexualrådgivare, uroterapeut