Röda utslag efter rakning
19.09.2021
Rakade mitt könshår med rakhyvel för någon dag sen och nu har jag fått några röda utslag där, är det farligt? Hur kan jag undvika detta att ske? Kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.09.2021
Hej,
Det är inte farligt o faktiskt väldigt vanligt att det går så om man rakar könshåret. Problemet är att man genom rakning ofta orsakar små sår och irritation i huden, precis vis hårrötterna, så efter ett par dagar då hårstråna börjar växa ut igen så uppstår dessa kliande utslag. Olika människor kan vara olika benägna att få dem, vissa kan raka sig utan problem medan andra lätt får hudirritation.
Det du skall tänka på då du rakar dig är att rakhyveln måste vara vass och ren, och att du skall använda någon form av raklödder eller gel. Då uppstår det mindre problem.
Om det ändå uppstår "raknippor" så kan du försöka borsta/gnugga huden då du går i duschen, antingen med en grov tvättsvamp eller en handduk. Men vill man undvika raknippor så är det oftast skonsammare för huden om man går till en salong och sockrar sig. Det är givetvis dyrare, men resultatet håller också längre.
Kram,
Tessi