Runk-beroende
12.01.2023
Hej! Jag är 12 år och har precis lärt mig att runka. Jag är i puberteten och när jag runkat en stund kommer det sädesvätska. Men jag har ett problem. Jag tycker det är så skönt så jag har börjat runka ca 20 gånger per dag. Men jag vet inte hur jag ska sluta. Snälla hjälp mig! Runkpersonen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.01.2023
Hej,
Tack för din fråga och grattis till att du hittade hit så vet du var du kan ställa dina frågor då det är någonting du funderar över.
I sig är det ingenting ovanligt alls med ditt intresse för sex eller att du tycker att det är skönt att runka. Det har också många fördelar att göra det och det är ett bar sätt för dig att lära känna din egen kropp. Det går antagligen inte att dra någon gräns för hur många gånger om dagen man kan runka innan det blir/är ett problem - för precis som med många andra beroenden så handlar det kanske inte om just antalet eller mängden utan mer om inställningen till det.
Anta att du faktiskt skulle runka 20 ggr/dag (vilket låter osannolikt men ändå) så är ju inte själva problemet det att du runkar (förutom att du förstås kan få skador i huden eller sveda - det kan lösas med hjälp av glidmedel.). Runkandet blir ett problem om du t.ex. inte har något annat sätt att hantera dina känslor än att runka, eller om du slutar göra dina normala aktiviteter  (som att hänga med vänner, gå till skolan, äta, sova ) och istället bara blir hemma och runkar.
Så börja med att fundera på om det faktiskt är för att det är skönt som du gör det, eller om det handlar om att du har tråkigt eller vill slippa tänka på jobbiga saker?
Du kan antagligen vara lugn och följa med situationen ett tag. Skulle det visa sig att det inte är övergående eller att det istället utvecklas till ett problem så finns det nog hjälp att få, men i sig är det ingenting unikt med att vara väldigt intresserad av alla typer av sexuell spänning i din ålder. (oavsett om det gäller onani, att skriva könsord eller att fantisera ihop saker.)
Hälsningar
Tessi