Sår eller ärrvävnad på ollonet
26.03.2017
Hej,
Jag undrar om hunden på ollonet kan bilda ärrvävnad efter att ha runkat med tvål? Snälla hjälp snabbt! Är det farligt? Och vad händer om det blir så, vad kan man göra för att förbättra? En 15 årig kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.04.2017
Hej,
Förlåt att du har fått vänta så länge på svar.
Du skall inte använda tvål som glidmedel då du runkar. Nästan vad som helst är bättre att använda än just tvål. Dels tvättar tvålen bort allt fett som skall finnas på huden, speciellt på den känsliga huden på ollonet. Och dels innehåller tvålen oftast parfym, vilket ytterligare torkar ut huden och irriterar den.
Jag är säker på att huden kommer att återhämta sig, men det kan kräva att du smörjer ollonet/förhuden med någonting ett tag. T.ex. aloe vera, kokosfett/kokosolja eller någon parfymfri olja/hudkräm. Eftersom huden har torkat så känns den säkert lite "snävare" än förut, men som sagt så tror jag nog att den återhämtar sig bara du pysslar om dig själv lite.
Satsa på att köpa ett riktigt glidmedel, du kan köpa det i nästan vilken butik som helst eller på apoteket, eller använd kokosolja. huvudsaken är att du inte använder tvål.
Kram
Tessi