Sår på ollonet
21.03.2019
Min förhud satt fast i ollonet när jag skulle rulla ner den så jag testade försiktigt dra lös dom från varandra gjorde lite ont då och det kom lite blod på förhuden men ollonet har ett sår förhuden sitter ännu fast på några ställen borde jag söka hjälp av en läkare? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.03.2019
Hej.
Du vet bäst själv hur det ser ut, och hur mycket det ännu sitter fast. I sig är det helt vanligt att förhuden kan sitta fast i ollonet hos unga killar, och många gånger är det någonting som löser sig av sig själv. Såret under förhuden behöver du inte heller oroa dig över så länge du håller stället rent med vanligt vatten.
Om du vill kan du försöka att under en tid massera med olja (matolja, olivolja, kokosolja, babyolja eller med en parfymfri salva) och samtidigt försiktigt försöka dra förhuden bakåt. Men om du tycker att det gör ont, eller att det inte leder någon vart så kan du tala om saken med en läkare. Det är inget stort ingrepp och det är vanligt att det görs, så det är absolut inget du behöver skämmas över.
Fundera på saken, testa lite hemma med olja och håll stället rent med vanligt vatten, men om det inte hjälper så tycker jag att du skall kontakta hvc och boka en läkartid.
Kram
Tessi