Sen i puberteten?
04.08.2016
Hej, i maj fyllde jag 13 år. Min röst har mörknat litegrann och jag svettas under armarna oftare än vad jag gjorde för ett år sen. Men min snopp har inte växt så mycket, inte något könshår heller! Jag är orolig att jag är sen i puberteten! Pandan1234

Ungdomsinformatören Sanna svarar
05.08.2016
Hej Pandan1234
Du behöver inte vara orolig. Du är ännu så ung och de flesta har kanske inte ens märkt av det du märkt i samma ålder. Jag vet att du vill att det ska ske snabbt men man kan inte påverka så mycket själv hur man utvecklas utan det är generna som bestämmer och man får bara så lov och vänta. Om du kan prata om sånt med din pappa så kunde du höra hur det var för honom, troligtvis kommer du att utvecklas ungefär i samma takt som han gjorde i din ålder. Men du behöver inte vara rädd att du är sen i utvecklingen. Vi är alla olika och det kan ju hända att du kollat in nån kompis som är tidigare utvecklad. Det låter som att du är helt inom normala gränser.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna med hjälp av infosidor och tidigare svar av hälsovårdare