Sista fråga angående penis
14.09.2016
Tack för svare på hur man mäter sin penis. Men jag undrar på riktigt hur 13 cm omkrets på kondomer kan vara inom de största på rfsus sida? Min penis är en helt vanlig medel men skulle vilja beställa kondomer därifrån men undrar om jag har förstått centimetrarna fel. För jag kan inte gå på att min omkrets skulle vara King Size haha. Slightly above averga är den. Peter

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.09.2016
Hej.
Nej, du har antagligen förstått centimetrarna helt rätt. På rätt många kondomsorter så kallas kondomer med normal bredd för large, eller t.o.m. extralarge. Medeltalet för penisomkrets rör sig (enligt vissa forskningar) kring 12.5 cm. Varför de då kallas large eller extralarge fast de bortde kallas för "högst normal" vet jag inte, men sannolikt har det att göra med att så många killar vill tro att de har en stor penis - så om man har att välja mellan en som heter "large" och en som heter "normal" men de sitter likadant så är jag ganska säker på att majoriteten skulle välja "large" bara för att det känns bra för självförtroendet.
Men det är sant att de flesta kondomsorter har sin största storlek då det gäller omkrets för att passa 14+. Men då skall vi ju komma ihåg att kondomen är elastisk, att kondomen helst skall vara några mm tajtare än omkretsen är för att sitta riktigt bra, och att kondomerna kan vara bredare än 14+ uppe i toppen, men att de nere vid roten är spändare. Det lönar sig att läsa beskrivningen på kondomerna eftersom det kan finnas små skillnader i utformningen även om de har "samma" mått.
Jag tror inte att det skall bli några problem för dig att hitta en kondom som passar.
Kram
Tessi