Storlek och andra grejer hindrar mig
05.09.2016
Hej
Det här kommer kanske låta helt sjukt och det kommer nog även bli en ganska lång text så eftersom det är en hel del saker jag har på hjärtat.. Hoppas att det inte gör något.
Jag är en 23 årig kille som har en hel del tankar och funderingar som jag börjat oroa mig ganska mycket över under den senaste tiden. Det mesta har med storleken på penisen att göra, så tänkte att det är där jag börjar.
Hur mäter man en kuk rätt? Både längd och omkrets? Jag vill vara säker på att jag får mitt mått rätt av någon anledning.. Ska man trycka in linjalen till blygdbenet när man står upp? eller ska den bara röra roten? Omkrets, ska man mäta där den är som tjockast eller vid roten?
Linjal mot blygdbenet - ~15cm
Linjal vid roten - ~14cm
Omkrets - ~10-11cm
Det är kanske inte stora skillnader men vill ändå veta vad som är rätt.
Med det sagt så har jag förstått att mina mått är ganska genomsnittliga, men min kuk ser ändå liten ut liksom.. Sen har jag även läst runt lite på diverse forum och andra sidor vilket har gjort att jag fått bilden av att de flesta tjejer föredrar något större, i alla fall omkretsen då vad jag har förstått så är det något som tjejer oftast föredrar före längden, vilket gör ganska ont i mig att få läsa att jag kanske inte har verktyget till att få en tjej till att njuta till max.
Det är inte direkt något nytt att storleken spelar roll, men hur mycket? När är en penis för liten för att en tjej ska njuta när man har penetrerande sex? Vissa säger att storleken spelar ingen roll men det känns som att de säger det bara för att vara snälla och få oss med lite mindre penisar att få upp hoppet. Men om de nu stämmer att för vissa spelar den ingen roll utan mer hur man "använder" den, vad menar de då? Hur använder man en kuk rätt? Är väldigt oerfaren så vill ha så mycket hjälp/tips som möjligt..
Sen om min storlek nu är hyfsat normal, hur kommer det sig då att jag knappt ser någon med ungefär samma storlek som min i _amatör_ porrfilmer eller liknande? Det händer liksom aldrig.
Sen har jag även lite andra kroppskomplex, min längd, skostorlek och storlek på mina händer. Jag är 167cm lång och har storlek 37-38 i skor, vilket inte är så vanligt för någon i min ålder.. Sen har jag ganska små händer också så det här med att har man små händer/fötter så har man liten kuk stämmer kanske ändå..
Allt det här har gjort att jag känner mig så omanlig och oattraktiv, vilket har ställt till det för mig när det kommer till tjejer och förhållanden. Jag skulle inte säga att jag ser dålig ut på något sätt utöver de här grejerna och de är något som det läggs stor vikt på så blir det att det påverkar mitt självförtroende och självkänsla väldigt mycket.
Har fått känslan av att jag är ganska körd när det kommer till att bara få knulla/ha förhållande, har liksom alla odds emot mig så vet inte vad jag ska ta mig till. Jag vill liksom också ha de här grejerna i mitt liv..
Tror jag fick med det mesta av mina funderingar.. Hoppas att det inte var allt för svårt att ta sig igenom min text. Ber om ursäkt för eventuella stavfel.
juan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.09.2016
Hej.
Jag skall börja med att konstatera att det inte är någonting alls i det du skriver som låter sjukt. Du är långt ifrån ensam om att känna som du gör. Man talar ofta om dagens skönhetsideal och hur de gör tjejer osäkra - men det skulle vara naivt att tro att inte killar också påverkas, det är bara idealen som är annorlunda. Om man inte tror på det kan man ju testa googla "snygg kille" och titta på bilderna som dyker upp. Det är inget sammanträffande att de alla är så lika - det är helt enkelt så som skönhetsidealet för killar ser ut just nu - och 95% av alla killar passar inte in.
Precis som du skriver så är dina mått genomsnittliga. Du är alldeles lagom. Men jag tror att nästan alla killar, oavsett vilken storlek de faktiskt har, skulle välja att vara 2 cm större om de kunde. Dock tror jag att om man frågade tjejer (eller killar som ligger med killar) att nästan alla skulle välja att ha en partner som är bra i sängen hellre än en partner med stor penis - eftersom det inte nödvändigtvis är samma sak.
Då man mäter penisar i olika undersökningar så brukar man mäta i erigerat tillstånd, på ovansidan av penisen, från roten till toppen av ollonet. Men du kan också vara alldeles säker på att många killar klämmer in linjalen så mycket det går bara för att de skall kunna säga att de är en cm längre. Siffrorna skulle antagligen vara mer tillförlitliga om de mättes av en objektiv person. Jag kan inte svara på varför du tycker att din penis ändå ser liten ut, men ett knep kan vara att klippa håret runt penisroten, om du har kortare hår så ser penisen större ut. (vilket är orsaken till att så gott som alla manliga porrskådisar är rakade.)
Porrfilmer (både amatörporr och "riktiga") är i nästan lika stor utsträckning skådespel, vilket innebär att de medverkande inte har anställts för att de är sköna att ligga med utan för att de kan spela sex - och då är en stor penis ett viktigt redskap. Det är det som är nackdelen med porrfilmer - att de får vissa saker att verka betydligt vanligare än de i sjäva verket är. T.ex. penisar på 20cm, analsex, och att tjejer ska låta sådär då de har sex (?!?!). Kort och gott - man skall inte tro på allt man ser.
Jag tror att det är med penisar som med bröst. Att både killar och tjejer mer eller mindre betingas till att tycka att "ju större sesto bättre", medan sanningen är att alla har sina egna preferenser. De finns de som tycker att större är bättre, och de som tycker att mindre är bättre. Och om man enbart har sexuella förbindelser, alltså förhållanden där sex är det enda man har gemensamt, så spelar det förstås en avgörande roll att partnern är fysiskt fulländad. Men om du har en relation som innefattar även annat, där man bryr sig om varandra och vill varandras bästa så finns det viktigare saker än fysisk perfektion.
Angående din vikt så tror jag inte att en viktökning på 5-10 kg skulle påverka din penisstorlek eller bilda nämnvärt med fettvävnad vid ditt blygdben. Men bäst skulle förstås vara om viktökningen skulle komma på naturlig väg, genom träning och nyttig mat.
Det man menar med att det inte handlar om storleken utan hur man använder penisen är att största delen av tjejerna inte får orgasm enbart geneom penetration, utan den allra största delen av tjejer behöver någon annan form av stimulans (tunga, hand, vibrator) för att få orgasm. Och då handlar det alltså inte om hur stor penisen är utan att kvinnans kropp helt enkelt är byggd så att klitoris behöver stimuleras för att hon skall få orgasm. En kille kan alltså ha en jättepenis men ändå vara värdelös i sängen och tvärtom.
Det viktigaste om man eftersträvar att vara bra i sängen är att man tänker osjälviskt. En person som enbart tar för sig utan att tänka på den andra är oftast ganska kass i sängen. Om man däremot är påhittig, uppmärksam, och tar god tid på sig då man tillfredsställer den andra så kan man gå till historien som det bästa ligget ever. Alla tycker ju om olika saker så det är svårt att ge generella tips som alla tjejer skulle gå igång på. Men för alla människor handlar sex väldigt mycket om det som pågår i huvudet medan man ligger ner, så nästan alla människor tycker om att höra att de är vackra/upphetsande/sköna o.s.v.
Det enda generella tips jag kan ge handlar om vad du kan göra - och det är att hela tiden följa med vad din partner signalerar. Lyssna på andningen, lägg märke till hur musklerna spänns i kroppen eller hur hen stönar - sen anpassar du helt enkelt dina moves efter det. Nej, det är inte alltid lätt, och ja, det är tidskrävande - men har du någonting bättre för dig? Det gör ingenting att sex är långsamt, över lag är det ganska sällan det talas om att förspelet skulle ta för lång tid.
Genom ett superbra förspel så lägger du alltså grunden för allt som händer sedan, och sköter du det rätt så spelar det sedan en mindre roll hur stor din penis är. Många killar (och tjejer) tror att i det skedet som förspelet är över och penisen slinker in så kan killen sluta smeka - men det är alltså helt fel. Först då tjejen har kommit får du sluta (eller åtminstone hålla paus, beroende på tjejen.)
Eftersom du verkar vara en tänkande person så skulle jag säga att du har alla förutsättningar att vara ett kap i sängen, bara du slutar fundera så mycket på din penisstorlek. (om du tänker mer på din penisstorlek än på tjejen du ligger med så är det ganska givet hur det kommer att gå..) Du skriver att du också vill ha dessa grejer (förhållanden och sex) i ditt liv, och det tycker jag absolut att du skall sträva efter. men du behöver inte vara någonting annat än det du är - du behöver inte försöka dölja eller spela någonting alls utan bara lita på att du är bra som du är - och att du kan vara perfekt för någon bara du får en chans att visa det. Lita på det så kommer det att hända.
kram <3
Tessi