Strängen av
05.10.2017
Hej
När jag hade sex med en tjej så gick strängen av mitt i akten och det började blöda massor. Efter en stund fick jag stopp på blödningen och inget mer hände. Efter två dagar tänkte jag kolla hur det såg ut och så började det blöda igen. Hur lång tid tar det innan det läker?
När jag tvättade rent så fanns det även torkat blod mellan förhuden och ollonet, är det farligt eller är det som ett skydd för såret? Ska jag tvätta rent det och ta risken att det börjar blöda? Penis

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.10.2017
Hej.
Du behöver inte vara orolig. Det är inte ovanligt att man kan få sprickor i strängen (frenulum) eller att den brister helt. I vissa fall beror det på att strängen är väldigt kort, men i andra fall kan det vara intensivt sex som får strängen att brista.
Om man vet att strängen är för kort, så att det orsakar smärta eller gör det svårt att dra förhuden tillbaka så skall man inte tveka att ta kontakt med en läkare. Ingreppet är enkelt och snabbt och för många blir sex betydligt trevligare efteråt, då strängen inte längre orsakar problem.
Det viktigaste du skall göra nu är att hålla området rent. Tvätta dig med vatten flera gånger per dag. Du behöver inte oroa dig över att det börjar blöda lite. Bara området är rent brukar det läka fint av sig själv. Men undvik att ha sex eller onanera så länge det ännu blöder, och använd gärna kondom tills såret har läkt för att stället skall hållas så rent som möjligt.
Om strängen går av under sex är det ganska självklart att det blöder mycket, eftersom penisen då är hård och full av blod. Men oftast ser det värre ut än det är.
Håll stället rent. Smärtan borde försvinna inom en vecka. Om det skulle uppkomma tecken på en infektion (smärtan blir värre, såret läker inte o.s.v) så skall du kontakta en läkare. Annars är det bara att följa med och vänta. Det ordnar sig!
kram
Tessi