tenstikel
12.09.2014
Hej! på senare tiden har jag märkt att ja har nån slags knöl på ena tenstikeln, den skänns konstigt avskild från den. har provat googlat och de mest sanolika är att de är nån slags vätske vattenbråck? kan de vara farligt? boy

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
15.09.2014
Hej!
På onsdag är vår ljuvliga specialungdomsinformatör, Tessi (hälsovårdare och sexualrådgivare) i jobb här på Decibel igen, så svar kommer då om det är okej? :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Jag hinner besvara din fråga redan idag, så behöver du inte vänta så länge. Precis som du skriver så beror små knölar vid testikeln ofta på "variocele", d.v.s. pungbråck. Så det kan hända att det är precis det det rör sig om i ditt fall. I sig är det inte farligt, men eftersom det kan leda till obehag eller olika komplikationer senare så tycker jag att du skall kontakta en läkare. Du kan t.ex. be din skolhälsovårdare ordna en tid åt dig, eller diskutera saken med dina föräldrar så får de boka en tid. Jag förstår att det kan kännas pinsamt att tala om en sån sak med föräldrarna eller hälsovårdaren, men det är viktigt att det blir undersökt för att med säkerhet kunna säga vad det är.
Så det är bara att ta mod till dig och tala om saken så du får en läkartid, så får man problemet ur världen.
Hälsningar
Tessi