Torrt ollon
26.08.2020
Hej jag fick redan i åk 7 reda på att ja har kort förhud så den inte räcker över ollonet. Idag är jag 19 o ollonet är torrt o förhuden är ännu kortare känns det som nu syns hela
Ollon

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.08.2020
Hej,
Som du säkert har hört massor av gånger så ser alla olika ut. Vissa har helt enkelt mer förhud än andra. Problemet med att inte ha förhud (OM man upplever det som ett problem) kan vara just som i ditt fall, att ollonet är torrt, och att huden på ollonet med tiden blir tjockare och därför inte lika känsligt, men jag är inte säker på att det finns så väldigt mycket man kan göra åt den saken.
Du skriver ingenting om huruvida du upplever smärta p.g.a. din förhud. Om det är så att förhuden även är trång, så att du t.ex. upplever problem då du får stånd, eller om huden på ollonet är irriterad eller sprucken så tycker jag att du skall boka tid till en läkare. I övrigt så är mitt bästa tips att försöka hålla huden mjuk t.ex. genom att använda olja och smörja ollonet, och att undvika att tvätta penisen med tvål eftersom det kan torka ut huden ännu mer och orsaka irritation. En bra olja som man kan använda även som glidmedel (dock inte med kondom) är Liberos babyolja, den säljs oftast vid samma hylla som blöjor, tvättlappar och andra saker till bebisar.
Skriv gärna in på nytt om någonting blev oklart.
Kram
Tessi