Torrt runt penisen
06.01.2016
Hej!
Jag ville bara förtydliga min fråga.
Jag är torr runt penisen. Där jag har mitt könshår. Det kliar när man rör det. Jag har aldrig haft sex. Jag brukar tvätta mej rätt ofta mellan benen. När det kliar o jag har tvättat färdigt mej så tar jag hudkräm då det lugnar sej. vad beror det på?. Är det för att jag tvättar mej rätt ofta eller?. Jag kollade UMOs hemsida. Random igen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.01.2016
Hej.
Jag tycker att det låter som om du antingen är väldigt torr, eller också kan det bero på svampinfektion.
Svampinfektion kan uppträda både på ollonet och förhuden men även vid roten av penis, ljumskarna och innerlåret. Det är vanligt vid svampinfektioner på huden (som det isåfall är i ditt fall) att huden blir rodnande, torr och fjällande. Det kan klia, precis som du skriver, men huden kan även kännas öm. På apoteket kan du köpa en salva som heter Daktarin som kan användas för att behandla hudsvamp. Salvan läggs på 2ggr/dag och används 2-6veckor. Det är bra att fortsätta med salvan en vecka efter att symtomen försvunnit.
Oavsett vad det är som orsakar dina problem, om det är svamp eller bara att du har torr och irriterad hud så skulle det vara bra om du inte tvättade dig så ofta. En gång om dagen räcker, och då enbart med vatten. Inte tvål! torka huden ordentligt efter duschen och efter det kan du använda salva på hudområdet. Beroende på om det är svamp du misstänker så använder du Daktarin, och om du misstänker att det beror på torr hud så kan du använda en annan bassalva. Använd en som inte är parfymerad och som är anpassad för torr hud.
Eftersom jag tycker att det låter som svampinfektion så tycker jag att du kan börja med att försöka behandla det. Du behöver inget recept för att köpa salvan och det är ingenting att skämmas över. Bara att ta tag i saken!
Kram
Tessi