tre pungkulor?
22.09.2014
Hej! Jag är en kille på 14 år och när jag duschade igår (Söndag) såg det ut som att det växte en tredje pungkula på min högra...
Den är lite mjuk och har aldrig sett den förut/kännt på den förut...
Jag sökte upp på google och då stod det att det kunde vara cancer (D:) eller en tumör... Men jag är 14 år, och det är vanligaste bland män från 27-42 år! Vad ska jag göra? Kontakta skolsköteskan? Mamma? Jag vågar inte! :( Och på detta har jag en förkylning, så jag kan inte gå till skolan, hur länge kan man vänta, tills det blir värre? Är det bara en uppsvullnad? Kommer det gå över? (Många frågor va?) Hjälp mig snälla och svara ASAP! Rädd 14-årig kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.09.2014
Hej.
Nu skall du börja med att ta ett lugnt och djupt andetag. I nästan alla hälsofrågor borde man undvika att söka svar på google eftersom man ALLTID får svaret att det är cancer, oavsett vilka symtom man har. Det man ofta glömmer bort då man googlar olika symtom är att det kan bero på någonting helt annat också - det är inte alltid (ganska sällan faktiskt) det värsta tänkbara. En ganska trolig (och vanlig) förklaring till knölen kan vara pungbråck, vilket i sig är helt ofarligt men ändå behöver bli undersökt av läkare.  Du skall inte gå och vänta på att problemet går över av sig själv.
Du gör alltså helt rätt i att reagera på knölen och en läkare behöver nog undersöka dig för att ta reda på vad knölen beror på. Jag tycker att du skall börja med att tala med din mamma - även om det känns pinsamt. Hon skulle antagligen se till att du kom dig till en läkare bara hon visste om det. Men hon kan ju inte boka en tid om hon inte vet om att någonting är fel. Om du ändå känner att du inte vågar tala med din mamma så kan du berätta för skolsköterskan som kan hjälpa dig boka en läkartid. Jag skulle dock föreslå att du talade med din mamma eftersom hon även kan trösta dig och försöka hjälpa dig på alla tänkbara sätt. Att visa pungen för en läkare behöver du inte bekymra dig över, även om jag förstår att det kan kännas pinsamt för en ung person. Läkare tittar på patienters könsorgan varje dag och tycker inte att det är det minsta konstigt. För läkaren är det nog lika odramatiskt som om knölen satt på din näsa eller din häl.
Ta mod till dig och berätta för någon så att ni får boka en läkartid så skall du se att det känns bättre. Problem känns alltid tyngst då man måste bära dem ensam.
Ta hand om dig!
Tessi