Utlösning snabbt
06.02.2023
Hej! Jag är en kille på 17 år och har en flickvän och vi båda gillar samlag men Jag får utlösning väldigt snabbt vid samlag och när jag onanerar. Och detta känner jag att är ett problem vid samlag eftersom jag kan få utlösning när jag fått penisen inne i slidan, och jag undrar om det finns något sätt att förhindra sabb utlösning? O
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
06.02.2023
Hej!
En tidig utlösning kan kännas besvärligt och icke optimalt i vissa situationer. Men det är viktigt att minnas att det är helt normalt och behöver inte bero på något speciellt. Folk tror dessutom ofta att penetrationssex borde pågå längre än vad som egentligen är vanligt eller nödvändigt.
Tips:
Experimentera med start-stop tekniken. Det går ut på att du ska få kontroll över din utlösning.
1. Du börjar med att onanera (helst långsamt och stadigt), du bör stoppa precis innan du når din höjdpunkt. Det är viktigt att du inte slutar varken för tidigt eller försent, här är tajmningen viktig.
2. När du stoppar bör du vila i ca 30 sekunder till 1 minut och under den här tiden slappna av och ta djupa andetag.
Upprepa denna process tills du får orgasm, det är viktigt att du får njuta också.
3. Kom ihåg att denna teknik tar tid och kräver övning. Det kan ta några veckor innan du börjar märka resultat. Poängen med övningen är att lära känna sin kropp och känna efter hur det känns och vad man gillar och sånt tar den tid det tar.
Tips på kortvariga lösningar:
-Onanera en stund innan du har sex.
-Ta det långsamt och stadigt.
-Ta djupa andetag och räkna ner från 10-1.
-Stoppa innan du får utlösning och gör något annat tillsammans med din partner. T.ex. smekningar, kyssar, oralsex eller bara håll om varandra en stund.
Minns att kommunicera med din partner och våga experimentera utanför penetrationssex. Det finns många sätt man kan vara intim och ge varandra njutning. Vill även påminna om att den normala längden på penetrationssex inte är mer än några minuter. Det viktigaste är att man ger sig själv tid och inte jämför sig med andra. Du kan hellre satsa på att lära känna dig själv och din kropp och inte ställa för höga krav på dig själv.
Kram!
/Rosanna